Hjem Blogg Side 6

Politireformen: Store avstander skaper truende situasjoner

0

«Vi mener det er lagt ned for mange lensmannskontorer her i landet. Samtidig er det viktig å huske at kontorer ikke er et mål, men midler til å nå målet,» skriver Nationen skriver om politireformen på lederplass.

Dette er i og for seg riktig – og en viktig presisering. Men Norge som land må ha råd til å holde seg med et virkelig «nærpoliti» dersom målet er at innbyggerne og lokalsamfunnene skal ha den grunnleggende tryggheten som de har krav på.

Artikkelen tar utgangspunkt i en diskusjon om å gjennomopprette nedlagte lensmannskontor, noe Senterpartiet har gått inn for i dette partiets budsjettforslag i Stortinget. Senterpartiet går ikke langt i sitt forslag og redaktøren i Nationen advarer mot at:

» Politiets arbeid med organisert kriminalitet, grenseoverskridende kriminalitet og datakriminalitet krever koordinert og sentral innsats i politiet. Dette arbeidet må ikke brukes som salderingspost for å øke distriktsbemanningen.»

Avisen skriver at det ikke er noen «motsetning mellom et nært, lokalkjent, forebyggende politi på den ene siden, og sentral slagkraft mot hard kriminalitet på den andre siden.» Det er bare delvis sant – dersom bevilgningene til politiet er for små. Behovet for politi-innsats mot grenseoverskridende kriminalitet og datakriminalitet kan være nesten ubegrenset. Målet om et nærpoliti har blitt prioritert ned av den grunn. Dersom regjeringen ønsker det kan den bevilge mer penger til politiets arbeid med bekjempelse av grenseoverskridende kriminalitet, på samme måte som man bevilger mer til forsvaret når de skal ut i internasjonale operasjoner.

Lese hele lederen i Nationen ved å klikke her (fri tilgang).

Skole for høyere utdanning sentraliseres – «Bunadsgeriljaen» mobiliserer igjen

0

Folkeaksjoner mot sentralisering!

Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland ble intervjuet etter debatten om nedlegging av Høgskolen på Stortinget! De vil kjempe videre og de trenger støtte!

Det er et nederlag for norsk politikk at de viktige beslutningene tas av mennesker som ikke står til ansvar ovenfor velgerne i valg. Det tvinger fram folkeaksjoner og «Bunadsgeriljaen» er ett av flere eksempler på slike aksjoner. Også på Nesna bruker man bunader i den kampen de står oppe i. Det signaliserer hvor viktige disse aksjonene er for folk, og for landet vårt hvis det skal være bosetting og likeverdige levevilkår i hele landet.

Dikteren sier: «Du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv!» Det gjelder også nå.

Følg folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland på facebook ved å klikke på dette bildet her:

Tilskudd til frivilligsentralene i Oslo: + 23 mill. Små kommunene mister tilskudd!!!

0

Pluss 23 mill kr til Oslo, men småkommunene blør når øremerkede tilskudd til Frivilligsentralene i små kommuner reduseres

Regjeringen og stortingsflertallet har bestemt seg for å kutte ut øremerkede tilskudd til frivillighetssentralene. I stedet skal disse tilskuddene gis til kommunesektoren (alle kommuner samlet) gjennom det såkalte «inntektssystemet».

En slik forandring kan gjøres på flere måter. Regjeringen har valgt den metoden som gir mest sentralisering! Det som var et tilskudd pr frivilligsentral på 414.000,- kroner blir heretter et tilskudd pr innbygger på 35 kroner. Alle kommuner med under 11.700 innbyggere taper på denne måten tilskudd, mens de som er større får økt tilskudd.

La oss ta et eksempel: Hole kommune, med 6831 innbyggere, har satset godt på frivilligheten. De har to frivilligsentraler hvorav den ene er Norges første frivilligsentral dedikert til barn og unge. De to sentralene mottar i dag kr. 621 000,- i driftstilskudd fra staten. Fra 2021 vil det statlige driftstilskuddet, som alle andre frivilligsentralers, forsvinne. Kommunen vil til gjengjeld få økt sitt rammetilskudd med kr. 240 670,-. Dette betyr Hole kommune får kr. 380 330,- mindre til de to frivilligsentralene gjennom rammetilskudd fra staten og de må følgelig omprioritere penger fra en av de andre tjenestene i kommunen.

Dette er konsekvensen av Stortingets satsning på frivillighet, for små kommuner.

I andre enden av skalaen, har du Oslo. Med sine 681 071 innbyggere, vil kommunen fra 2021 få økt sitt rammetilskudd med over 23 millioner, 10 millioner mer enn kommunen får i statlig driftstilskudd for sine 32 frivilligsentraler i dag.

Enda kortere fortalt:

Dette er en dårlig handel for små kommuner, en god handel for de store kommunene og en tragisk situasjon for alle de 50 000 frivillige og over millionen brukere frivilligsentralene organiserer og hjelper.

Les mer om saken i denne lenken fra Norges Frivilligsentraler.

Fremmed mann knuste rute – Ella (89) ringte politiet som nektet å komme

0
Ella (89) våknet av at en mann knuste vinduet hennes midt på natta – politiet kom ikke, skriver NRK.

Videre skriver NRK:

– Aldri i mitt nesten 90 år gamle liv har jeg opplevd noe slikt, sier Ella Pedersen.

Natt til søndag ble hun vekket av bankelyder. Hun trodde det var uvær, men det viste seg å være en ukjent mann som hadde knust en rute på huset hennes.

89-åringen i Mehamn ringte politiet for å melde om det hun trodde var tilløp til innbrudd.

I telefonen fikk Pedersen beskjed om at politiet hadde jobbet hele dagen, og at de hadde avsluttet for dagen.

Det synes hun var skuffende.

– Jeg tenker at det er myndighetene som har lagd det slik at vi ikke skal ha politi tilgjengelig bestandig i nærmiljøet. Det kan ikke være greit. Denne gangen var det hos meg. En annen gang blir det hos en annen.

Les hele saken på NRK ved å klikke her.

Lagdommer Jordal tordner mot nedlegging av tingrettene.

0

Nå er det tingrettene og arbeidsplassene i distriktene som skal avvikles og sentraliseres.

Debatten om sentraliseringen av domstolene har bare så vidt startet og møter motargumenter fra dommere i sentrale domstoler. Fagmiljøene som nå sentraliseres er ikke bare domstolene, men også advokatkontorer rundt omkring i landet. Dette får negative konsekvenser for næringer og innbyggere.

Argumentene for sentraliseringen er svake og dette er en sak der opposisjonen på Stortinget ikke kan tillate at regjeringen presser gjennom en beslutning kort tid før neste valg. Kostnadene for staten av å opprettholde en desentralisert domstolsstruktur er beskjedne. Konsekvensene av sentralisering også på dette området vill være store. De feilene Erna Solberg måtte finne på å begå idet hun er på vei ut fra regjeringskontorene må rettes opp igjen umiddelbart!

Les hele saken i Dag og Tid her ved å klikke på bildet (åpen for alle):

Victor Normann leder nytt «ekspertutvalg» – utviklingen av distriktsnorge

0

Regjeringen har satt ned et nytt «ekspertutvalg» som skal se på utviklingen i distrikts-Norge. I seg selv er dette ikke hverken godt eller dårlig nytt, men lederen av utvalget er professor Victor Normann. Han har vært statsråd for Høyre og er kanskje best kjent for å ha flyttet endel statlig virksomhet ut av Oslo i den forbindelse.

I denne artikkelen sier Normann endel interessante ting om utvalgsarbeidet. Blant annet: «Men for å få til desse urbane sentra må òg staten bli flinkare til å plassere spanande jobbar andre stader enn i dei største byane. Vi skal vere glad for at likningskontoret er borte – det forsvann med sjølvmeldinga. Men framover skal svært mykje digitaliserast, og dei digitale jobbane kan plasserast kor som helst i landet. Slike jobbar betyr svært mykje på mindre stader.

– Men du veit vel betre enn nokon kor vanskeleg det er å flytte statlege arbeidsplassar ut frå Oslo?

– Ja, men dette handlar om nye arbeidsplassar. Dei bør det vere enkelt å plassere andre stader.»

Normann er forhåpentligvis mer åpen for å lytte og å diskutere utviklingen enn det som er vanlig blant Erna sine regjeringsmedlemmer. Tiden vil vise.

Les hele saken og kommentaren i BT her ved å klikke på dette bildet under (åpen for alle):

237 kommunale skattekontorer ønsker regjeringen å legge ned – sentralisering

0

Regjeringen legger ned 237 kommunale skattekontor. – Sentralisering som gjør det vanskeligere for skattebetalerne å få hjelp, sier fagforbundstopp, Trond Finstad. Finstad er leder Seksjon for kontor og administrasjon i Fagforbundet. Han har selv bakgrunn fra kommunal skatteoppkreving: – Regjeringen ødelegger er fungerende system med svært gode resultater.

Vedum: – Fra før har Høyre og Frp lagt ned lensmannskontorer, skattekontorer og Nav-kontorer i hele landet, og senest i forrige uke kom forslaget om å legge ned tingretter og ta vannkraftinntekter fra kommunene. I dag kom nyheten om at over 200 skatteinnkrevingskontorer i hele landet skal sentraliseres, sier Vedum.

Les hele saken i Fagbladet ved å klikke på bildet under (åpen for alle):

Steinar Ness: Ja til lokal beredskap i heile landet!

0

Nærleik er i seg sjølv ein kvalitet. Når folk treng hjelp frå politi, helsevesen eller brann/redning er tidsfaktoren kritisk. Kvart minutt som går til hjelp er framme, kan vere avgjerande for utfallet. Vår geografi med lange avstandar gjer det derfor naudsynt med ein lokalt organisert og forankra beredskap, skriver Steinar Ness.

Dei siste åra har det skjedd ei stor sentralisering av politiet. Politiet er mindre til stades og mindre synlege i mange lokalsamfunn. Lokalkunnskapen er redusert. Politiet sitt førebyggjande arbeid er svekka. Dette skjer samstundes som politiet er tilført fleire stillingar. Frå 2014 til 2018 har tal stillingar auka med over 1500 politistillingar og over 1000 sivile stillingar.

Samarbeidande etatar som brann/redning og helse/ambulanse kjem først fram til ulykker og alvorlege hendingar, medan politiet kjem sist. 

Innanfor helse, legevakt og ambulanse skjer det også ei sentralisering som gjer at folk i mange lokalsamfunn opplever at tida har auka til dei får hjelp.

Den mest desentraliserte beredskapsetaten er brannvesenet. Dei er svært ofte først framme på ein ulykkesstad. Det er viktig at brannvesenet kjem fort fram, og dei gjer ein framifrå jobb. Vi kan likevel verken forlange eller forvente at deltids brannfolk skal kunne gjere arbeidet til både ambulansearbeidarar, legar og politi.

Politiet og ambulansetenesta overheld heller ikkje krav til responstid i mange politidistrikt og kommunar.

På spørsmål om kvifor brannvesenet kjem først, svarar politiet at det er på grunn av dei har ei anna organisering. Det er rett. Brannvesenet har ei lokal organisering, medan politiet vert sentralisert bort frå mange lokalsamfunn.
Den lokale beredskapen er viktig for dei som ikkje til dagleg bur i spreiddbygde strøk. Det hjelp lite å bu 10 min unna sjukehus i Oslo eller Trondheim dersom ein dei kjem ut for ei ulykke eller vert innesperra i ein tunell på Vestlandet. Alle er avhengige av den lokale beredskapen og at hjelp kjem fram fort. Tidsfaktoren vil alltid vere kritisk.

Les hele saken skrevet av Steinar Ness (bildet) ved å klikke på denne lenken.

«…nå angrer både folk og politikere, også tidligere ordførere fra SP, AP og H.!»

0

av Per Gunnar Stensvaag

«Sammenligning av tettsteder er også en studie i effekten av tidligere sammenslåingsrunder. Veksten i eksisterende administrasjonssentra har for en del av dem kanskje vært mer enn de har hatt godt av. Voksesmerter kalles det, mens de som mistet statusen er preget av tap for kjøttvekta. Uttrykket spøkelsesbyer er gjerne for drøyt på generell basis, men også her er det et tilfelle hvor det i dag er folketomt.»

Les hele det interessante notatet på 23 sider ført i pennen av Per Gunnar Stensvaag på denne lenken eller klikk på lenken under. Det er svært nyttig, verdifull historie og erfaring som her er samlet:

https://drive.google.com/open?id=1b3ZUc5IDxu24TyLB9-0lP7yqOzYtKmSp

Fagforbundet: Samlet sett vil flere kommuner få store utfordringer i 2019

0
Fagforbundets analyser viser at mange kommuner har en utfordrende økonomisk situasjon, til tross for at noen nøkkeltall ser bra ut. De gode tallene når man måler kommuners netto driftsresultat skyldes i hovedsak forhold kommunen selv ikke har innflytelse på. For eksempel er en tilleggsinntekt på hele 2,6 milliarder fordelt på noen kommuner gjennom havbruksfond i 2018.

Analysen viser at alle kommuner med mindre enn 10 000 innbyggere ville hatt negativt driftsresultat hvis vi ser bort fra inntekten fra havbruksfond. I utgangspunktet er mange av disse kommunene “ tapere” med det nye inntektssystemet som favoriserer de større kommunene og øker forskjellene mellom kommuner. Konsekvensen er at flere kommuner vil få vanskeligheter med å ivareta oppgavene sine overfor innbyggerne. Samtidig kommer det i 2019 nye oppgaver og krav fra statlig hold som ikke er fullfinansiert. Samlet sett vil flere kommuner få store utfordringer i 2019.

Les hele analysen her (klikk her for å lese hele rapporten – ekstern lenke):

LENSMENN I 800 ÅR – JUSTISMINISTRE I 800 DAGER

1

Forfatter: Per Gunnar Stensvaag

Då eg vaks opp i det grisgrendte bygde-Noreg det kan verka som regjeringa helst vil leggja ned, hadde vi i Trysil ein høgt elska og akta lensmann. Olav Nordstoga kom opphaveleg frå Vinje i Telemark og snakka slik at Ivar Aasen ville ha vorte særs nøgd. Av respekt for Olav kjennes det difor særskilt turvande å skriva dette innlegget på rette målet.

Nordstoga var av natur nyfiken, men aldri soleis at nokon følte han var påtrengjande. Tvert
om var det ein god eigenskap han dro nytte av i sitt arbeid. Han hadde rett og slett ekte,
sunn og varm interesse og omsut for sine sambygdingar der aust i skogbygda. Sjølv deltok
han på mykje utanom jobben. Han gjekk på turninga i lag med far min der dei saman med
andre gubbar etter linegymnastikken alltid avslutta med å spela korgboll. At sjølvaste
lensmannen var med, hindra ikkje at leiken med den store kula med kvart kunne gå noko
hardt for seg. Meir pyntelig gjekk det vonleg føre seg når mange av dei same karane
samla seg til møte i Rotary.

Ho mor var i lag med lennsmannsfrua, ho Anna Louise, i Husmorlaget og dei sat båe i styret for skulemusikken. Der spela eg og systrene mine saman med dottera deira, og ho og dei to eldre brørne hennar var som oss med på ymse andre aktivitetar i bygda. Gjennom kona og dei tre borna hadde han soleis ytterlegare antenner ute i sitt distrikt utan at ein einaste trysling nokon gong følte dei hadde med spionar å gjera. For ein lensmann var det sjølvsagt ein stor føremon å ha god oversikt i lokalsamfunnet.

At han grunna sin positive nysgjerrigheit og den fargerike Telemarksdialekta gjekk under
kjælenamnet «Storsnokji» hjå oss unge, var difor aldri ondsinna meint frå nokon. Nei, Olav
var som allereie nemnd ein særs populær lensmann, og ikkje berre det: Vi er nok mange
som kan takka nettopp Storsnokji for at vi vart gangs menneskje. Om vi fann på nokre
sprell, som til dømes å køyra ulovleg på moped, snappa vår kjære lensmann opp slik før
det gjekk for langt: «Hald dykk no inne på gardsplassane, gutar, og når dykk vert gamle
nok, pass på at doningen er i kjørbar stand og har skilt på før dykk legg ut på
landsvegen!»

Politisystemet på den tida var på alle vis førebyggjande, og før vi fekk rota det for mykje til for oss sjølve, kunne øvrigheita ta ein liten godprat med oss og/eller foreldra våre. Då vart vi ikkje berre temma litt i våre rampestrekar, men vi fekk også respekt for loven sin for oss nokså stutte arm og vart heller inspirert til å te oss som folk framfor å opponere mot den same øvrigheita. Slik gjekk det aldri så langt at korkje mopedkøyring eller anna ureint trav hamna på noko papir. Lensmannen visste jo at ein prikk på vandelsattesten ville kunne øydeleggja karrieremoglegheiter for det han ellers meinte var gode gutar, og gå ut over den samfunnsnytte vi kunne yta seinare i livet.

Olav Nordstoga vart fødd i 1916 og vart tilsett som lensmann i Trysil i 1957. Då var Jens
Haugland (AP) justisminister. Han satt i posten i 8 år og var sjølvsagt utdanna jurist.
Sjølsagt jurist? Jau, på den tida var det nok meir meining i omgrepet «fagstatsråd». Alle
dei 15 fyrste justisministrane etter krigen var juristar. Difor vakte det ikkje så reint lite
oppsikt at denne tradisjonen vart brote då Gro utnemnde Bjørn Skau (AP) til stillinga i
1981. 8 månader seinare var det attende til normalen då juristen Mona Røkke (H) fekk den
jobben av Kåre Willoch. Etter at ho gjekk av i 1985, har berre 7 av dei 16 som har styrt
justisdepartementet, vore juristar.

Ved oppnådd aldersgrense slutta Nordstoga som lensmann i 1983. Då kunne han ha vorte ein utmerka justisminister, ein riktig fagstatsråd. I staden sette han seg til å skriva.Hovudverka er bøkene «Norske lennsmansslekter» og «Lensmenn i 800 år». Sistnemnde vart gjeve ut i samband med lennsmannslaget sitt 100-årsjubileum i 1993. Han døydde i 2003, 86 år gamal. Skal tru kva han ville ha tykt om korleis etaten som i 800 år vart utvikla og spreidd ut i lokalsamfunna våre, har vorte styrt dei siste 800 dagar av ikkje-juristar frå FrP?

Per Willy Amundsen vert nok hugsa meir for å ha nominert Donald Trump til fredsprisen
enn at han faktisk var landets justisminister frå 20/12-16 til Sylvi Listhaug tok over 17/1-18. Før ho laut gå av etter berre to månader grunna sin famøse Facebook-posteringer om AP og terroristar, rakk ho i kjent stil å provosera også på anna vis. Til dømes gjekk ho til åtak på SP for deire forslag om å behalda og styrka lokalt rotfesta lensmannskontor. Ho påsto at det ville gjera det lettare for dei pedofile??? Pengebruk på landsens politifolk ville
nemleg ta frå politidistrikta moglegheit til å ansetta dataingeniørar eller anna typer
kompetanse og soleis slå i hel målsettinga om å jobbe mot overgrep mot born, meinte ho.
Om nokon på eit tidlig tidspunkt med sin kombinasjon av god politinase, nestekjærleik og
omsut fekk nyss om at born vart utsett for fæle ting, måtte det vera Nordstoga & Co., og det heilt utan datamaskinar. Sjølvsagt er det i vår tid viktig å ha sentralt plasserte ekspertar som saumfarer det verdsomspennande nettet og ser eit større bilete, men kvifor laut Listhaug nytta også det høvet til å skapa motsetningar?

Per Sandberg hadde så ansvaret i justisdepartementet i eit par veker. Tor Mikkel Wara fekk eit knapt år i stolen, og Jon Georg Dahle vart óg berre ei mellombels løysing. No er det Jøran Kallmyr som skal freista å sluttføra ei reform som 80% av dei tilsette i etaten er misnøgd med i fylgje ei ny undersøking. «Nærpolitireforma» gjev mindre og mindre meining for fleire og fleire av både politifolk og publikum. Det førebyggjande arbeidet lir. Beredskap og tilgjengelegheit har vorte dårlegare. Knapt nokon har tru på at den vil gje
betre ressursutnytting eller nå målet om eit politi med tilnærma like tenester. Det er ei fjernpolitireform.

Kall meg gjerne gamaldags, men eg vil skru klokka attende, ikkje så mykje som 800 år,
men meir enn 800 dagar og helst til den tida Olav Nordstoga var lensmann i Trysil. At slike
som han forsvinn frå kommune etter kommune, er eit alvorleg og sørgeleg tap for landet vårt.

Hva slags land skal Norge bli når det bit for bit blir demontert og sentralisert?

0

EFFEKTIVISERE, RASJONALISERE – SENTRALISERE

Som et forvrengt ekko av Pompel og Pilts «reparere, reparere» hører vi fra sittende regjering «effektivisere», «rasjonalisere», «strukturere». Ordet som dessverre alt for ofte er en sørgelig følge, «sentralisere», unngår de helst å ta med.

I mitt yrke som flyger på langfart er det nødvendig å ha et pass nummer 2. Uten hadde jeg blitt satt på bakken en uke eller to hver gang det uunnværlige reisedokumentet ligger til behandling i den kinesiske ambassaden for årlig visumfornyelse. Siden ekstrapasset bare har to års gyldighet, er jeg således en hyppig gjest på landets passkontorer. I gamle dager ble utstedelse enkelt ordnet ved å svippe innom lensmannen hjemme i Trysil, men som kjent er lokalpolitiet nå fratatt denne funksjonen.

Ved forrige fornyelse benyttet jeg passkontoret på Jessheim, et av mange som nå er truet av nedleggelse. Prosessen er visst en så komplisert og vitenskapelig affære at ekspedisjonen må samles på enda færre steder. I sentralmaktas egen språkdrakt: «Det er et pålegg fra Politidirektoratet for å skape robuste og bærekraftige enheter som har kompetanse til å innfri krav som Riksrevisjonen har stilt».

Selve passet, den lille røde boka, er gjerne et høyteknologisk produkt, men trykkinga er for lengst sentralisert til en avansert maskin ingen reisende trenger å komme i nærheten av. Fra så godt som hvor som helst kan all nødvendig informasjon med bredbåndets hjelp flyte dit med lysets hastighet. Så lenge vi fremdeles har et postvesen, går også returen av det ferdige pass relativt greit, om ikke like fort.

Ikke til forkleinelse for den hyggelige (og snart sentraliserte) damen bak skranken på Jessheim, men hvilken kompetanse og tekniske vidundere er samlet der som de ikke kan ha på et lensmannskontor? Utstyr for å ta bilde og fingeravtrykk kan ikke være all verden å betjene i en tid hvor datateknologien har gjort det mulig selv å ta og registrere slikt på en mobiltelefon. Politiet gjør jo slikt med kriminelle, så da skulle man vel tro de kunne håndtere den jevne nordmann også? Apparater som gir topp billedkvalitet og oppløsning både på ansikt og fingre, burde det være økonomisk overkommelig å spre utover landet.

I likhet med hvem som helst kunne funksjonæren i luka selv konstatere at håret mitt er grått og øynene blå. Heldigvis spurte hun ikke om vekta, men jeg måtte oppgi høyden, 181cm, og dett var dett. I min mentale armod slo det meg da at det bare er forbannet tull av Politidirektoratet å underkjenne evnene til egne folk rundt omkring i distrikts-Norge. Jeg var på nippet til å foreslå at tjenesten fluksens burde tilbakeføres lensmennene, da en sørgelig sannhet igjen formørket mitt sinn. Med sin «nærpolitireform» gjør jo regjeringa hva de kan for å legge ned flest mulig lensmannskontor, så da er man snart like langt.

På søken etter andre glupe idéer kom jeg til å tenke på vår kjære ordfører som har blitt betrodd en ny og ærefull oppgave. Han går nå presten, eller i hvert fall sorenskriveren, i næringa. Kan han skrive ut vigselsattest og tyne ut et ja fra lykkelige par, må han vel kunne klare å notere ned ovennevnte opplysninger? Nei, forresten. Ordføreren er en alt for travel mann, så dette får han heller overlate til de dyktige folkene i sørvisskranken. De er lynkjappe på tastaturet og ekspederer jo ved forhåndsstemminga hvert annet år. Med sin årvåkenhet har de nok klart å forhindre ethvert forsøk på valgfusk. I likhet med dem på lensmannskontoret og i motsetning til hva som er tilfelle på et sentralisert passkontor, kjenner de dessuten de fleste i lokalsamfunnet og vil lettere kunne avsløre eventuelle forsøk på å seile under falskt flagg.

Filler’n! I farta glemte jeg helt at regjeringa med påstått ønske om å styrke demokratiet fører en politikk for å desimere antallet kommuner. Med tvilsomme gulrøtter, utilbørlig pisk, økonomiske strupetak, frivillig tvang og rein skjær tvang er de godt i gang. Ved nedleggelsen av kommunen forsvinner mange offentlige arbeidsplasser. Når det således ikke lenger finnes passelig stilling til den ene av to arbeidsføre i en familie, blir det i neste omgang vanskeligere å rekruttere den andre til det lokale næringsliv. Det stagnerer også fordi det ikke lenger er noen kommunal avdeling som sysler med næringsutvikling. Den ene institusjonen og tjenesten etter den andre forsvinner og forsterker den onde sirkel. Snart er det så få igjen å utstede pass til at myndigheten mener de bare av den grunn har helt rett i at man ikke kan opprettholde funksjonen i slikt et grisgrendt strøk.

Eureka! Jeg har det. Om ikke like nær som lensmannskontoret eller herredshuset, hva med trafikkstasjonene til Statens vegvesen? De utsteder jo førerkort, ikke sant? Pass blir bare en utvidelse av en virksomhet de er steike god på. Jeg må visst bruke ordet «Steike!» en gang til, nå som kraftuttrykk og med utropstegn. Trafikkstasjonene er jo et nytt område for myndighetenes effektivisering, eller snarere enda et offer for sentralisering.

Et håp om at det i hvert fall blir igjen ett kontor i hvert fylke, er heller ikke rare trøsta i og med at så mange av dem også blir tvunget sammen. Det er visst bare å gi opp forsøkene på å finne et egnet sted for å skaffe pass på enkelt vis. Nav- og skattekontor, domstoler og sorenskrivere, alt sentraliseres under rådende regime. Overfor blå-blå overmakt nytter det vel heller ikke å dra fram fjellvettregelen «Det er ingen skam å snu», men heller selv bruke en annen, «Grav deg ned i tide», og vente til de får avløsning.

Pompel og Pilt sa det så treffende at «to reparatører er bedre enn ingen reparatører». Denne regjeringa reparerer ikke, og nå er de heller ikke hverken en, to eller tre, men fire som med et Stortingsflertall bak seg kan presse enda mer saft ut av distriktsbefolkninga. Hvor effektivt og rasjonelt blir samfunnet når en gjør det vanskelig for dem som lever i det. Hva slags land skal Norge bli når det bit for bit blir demontert og sentralisert?

En dårlig beslutning blir ikke bedre av at den vedtas flere ganger!

0

Konsekvensene for Finnmark og folkestyret av Ronny Grindstein:

HØYRES DRØM SVEKKER FOLKESTYRET

Tvangssammenslåingen av Finnmark og Troms vil føre til at Finnmarks befolkning blir umyndiggjort i uoverskuelig fremtid.

– I et fremtidig felles Fylkesting vil Finnmarkingene være i mindretall på grunn av at det er betydelig flere innbyggere i Troms.

-Om valgkretsene blir endret, slik det proklameres i den utvidete regjeringa Solbergs plattform, risikerer man at det i fremtiden ikke kommer en eneste Finnmarking inn på Stortinget.

Da blir Høyres drøm endelig virkelighet. Naturressurser i Finnmark, med 12% av Norges landareal og enorme havområder utenfor, kan mer eller mindre fritt privatiseres og sentraliseres ytterligere uten at Finnmarkingene har noen reell innflytelse.

Hva er da de mest sannsynlige konsekvensene?

-FISKEKVOTENE blir ytterligere strukturert til enda færre, men enda rikere redere. I verste fall blir fiskekvotene gjort salgbare ut av landet. Retten til å drive oppdrett, attpåtil til evig tid, er jo allerede gitt til utenlandske eiere. Blir leverings- (eller var det tilbudsplikten?) økt eller redusert? -Blir det mer eller mindre verdiskapningen på land i Finnmark?

-OPPDRETT: Da kan Finnmarkskysten fylles opp med oppdrettsanlegg for å nå målene om 5-6 dobling av dagens kapasitet. Det er grunn til å frykte at dette kan gjennomføres med støtte fra oppdretts-ukritiske fylkespolitikere fra Troms. Med hjelp av sin befolkningsmessige kjøttvekt vil disse høyst sannsynlig ha flertall i det nye Fylkestinget samtidig som de har større avstand til de berørte.

-MINERALUTVINNING: Ved at Finnmarkspolitikerne er umyndiggjort vil det være mye lettere å åpne for lokalt uønsket mineralutvinning, -om så med dumping av gruveavfall i fjordene.

-VINDKRAFT: Det er et formidabelt potensial for å bygge ut vindkraft i Finnmark. -Med fylkets egne politikere satt ut av spill er veien mer åpen for å la utenlandske selskap investere i og hente ut verdiene av ren, fornybar elektrisitet i overskuelig fremtid.

DETTE HANDLER OM FOLKETS RETT OG MULIGHET TIL SELVSTYRE

Enhver sammenslåing vil på sikt medføre ikke bare en reduksjon av antall, men også sentralisering av folkevalgte politikere med makt til å styre samfunnet vårt. Ved at antall folkevalgte reduseres vil de gjenværende politikerne få enda mere makt enn tidligere, mens mange lokalsamfunn mister sine ombudsmenn. Ved at det blir færre folkevalgte posisjoner blir det naturlig nok mye vanskeligere for våre etterkommere å bli folkevalgt slik at man kan være med å påvirke utviklingen i samfunnet de lever i.

TVANGSSAMMENSLÅINGER GJØR AT MANGE AV VÅRE ETTERKOMMERE BLIR UMYNDIGGJORT OG ARVELØSE VED AT DE FRATAS RETTEN OG MULIGHETEN TIL Å VÆRE MED Å BESTEMME

Konsekvensene for Finnmarks befolkning er så omfattende og skjebnesvangre at det bør åpne øynene til enhver innbygger som bor i et fylke eller en kommune som skal eller vurderes sammenslått.

FINNMARKINGENE TAR EN FOR LAGET

Finnmarkingene ser konsekvensene og kjemper en knallhard kamp for å unngå å bli gjort umyndige og arveløse av vårt eget Storting. Det er en kamp som de også tar på vegne av resten av landets befolkning. 

EN DÅRLIG BESLUTNING BLIR IKKE BEDRE AV AT DEN VEDTAS FLERE GANGER.

Til tross for at Stortinget flere ganger har vedtatt sammenslåing av Troms og Finnmark, er saken aldri faglig utredet, ei heller vært gjennom sedvanlig høringsrunde. De demokratiske konsekvensene ville imidlertid blitt åpenbare gjennom en utredning.

Hvis begrepet SOLIDARITET skal ha noen betydning i dette landet bør vi alle ta ansvar gjennom å heie på Finnmark og aktivt støtte opp mot enhver tvangssammenslåing som innbyggerne selv ikke vil ha, og stå sammen om å IKKE SVEKKE VÅRT FOLKESTYRE.

Ronny Grindstein, Fylkestingsrepresentant Troms Senterparti

Presentasjoner fra Lokalsamfunnskonferansen 2019

0

Presentasjoner fra alle innlegg under Lokalsamfunnskoneferansen 2019 finner du på denne siden! Trykk på navnet til innleder under bildet og presentasjonen vises.

Politi/ambulanse/brannvesen – First responders:

Sigve Bolstad, Leder Politiets Fellesforbund

—————————————————————–

Skoleresultatene


Simon Malkenes, Forfatter/tidl. lektor Ulsrud Vgs.

———————————————————————————————-

Barnevern


Mimmi Kvisvik, leder av Fellesorganisasjonen

Rene Rafshol, ordfører (H) i Råde kommune

________________________________________________________________

Regionreform

Jørgen Johnsen, seniorrådgiver i Kommunal- og moderniseringsdepartementet

Nils Aarsæther, Prof. UIT

Regionreform/ForFinnmark

Randi Karlstrøm, leder av ForFinnmark

—————————————————————–

Kommuneøkonomi:


Sidsel Schade og Alexander Berg Erichsen, Fagforbundet


______________________________________________________________


Fremtidig handlingsrom for kommunene innenfor EØS/EU

Per Andreas Bjørgan (Advokat i Lund & Co. DA)

—————————————————————-

Naturressurslandet Norge – økte inntekter for kommunene?


Stein Erik Stinessen, advokatfirmaet Lund & Co. DA 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lokalsamfunnskonferansen 2019

0

Programmet:

Kommunevalget og utviklingen av lokalsamfunnet – hva er muligheter og hva er trusler?

Valgkampen før kommunevalget i 2019 er i gang. Lokalsamfunnene står midt oppe i en lang rekke reformer som har til hensikt å forandre Norges-kartet slik at det blir stadig færre kommuner og fylker. Samtidig sentraliseres mange grunnleggende offentlige tjenester.  Lokalpolitikere og kommuner kan påvirke disse prosessene når vi setter dem under debatt. I valgkampen forventer innbyggerne både informasjon om hva som skjer og hvilke muligheter kommunen har for å tilpasse seg utviklingen. Valgkampen vil handle om de viktigste spørsmålene som former framtiden til mange lokalsamfunn:

  • Halvparten av landets fylker er slått sammen. Oppgavefordelingen mellom staten, fylkene og kommunene er stort sett uendret. Kostnadene er svært store og konsekvensene mange. Hva vil denne reformen innebære for lokalsamfunn og innbyggere?
  • De beste skoleresultatene i landet finnes i Sogn og Fjordane og i Oslo. Disse to fylkene er enormt forskjellige. Simon Malkenes kjenner både Oslo-skolen og skolen i Bremanger fra innsiden. Han fikk «Fritt ord» sin pris for sine avsløringer av Oslo-skolen. Hva har han å fortelle? Hvordan er det mulig å oppnå de beste skoleresultatene – uten sentralisering?
  • Politi- brannvesen og redningstjeneste organiseres i stadig større enheter. «Moderniserings- og effektiviseringsreformen» innebærer at de statlige budsjettene kuttes 0,5% hvert år. Innbyggerne opplever sentralisering og det kommunale brannvesenet må oftere rykke ut til det som tidligere var klare politioppgaver – politiet bruker timer på å nå frem. Hvordan skal innbyggernes grunnleggende trygghet ivaretas når man ser redningstjenestene i sammenheng?
  • Statsministeren viser ofte til at det er nødvendig å slå sammen kommunene for å få et bedre barnevern. Er dette riktig eller feil? Kommunene samarbeider stadig mer om interkommunalt barnevern. Er det godt eller dårlig? Er det de små eller de store kommunene som lykkes best i barnevernet?
  • Kommunalministeren hevder at kommuneøkonomien er kraftig styrket. Mange lokalpolitikere opplever det stikk motsatte. Hva skyldes dette? Er det klare vinnere og tapere blant kommunene?
  • Kommunene utfordres å skille ut kommunale tjenesteproduksjon i egne selskaper pga. EØS/ESA regler. Hva innebærer de regelendringene som regjeringen er i ferd med å innføre?
  • Milliarder skapes årlig i distrikts-Norge ved utnyttelse av naturressursene, men som oftest blir det lite tilbake til utvikling av kommunen. Kommuneøkonomien bygger bare på innbyggertallet, samtidig som statens arbeidsplasser sentraliseres kraftig. Vannkraften er unntaket – her har hundre år gamle ordninger sikret lokalsamfunnet en andel av inntektene. Havbruk, vindkraft, gruvedrift og utmarksressurser vil også kunne bidra sterkere til utviklingen av distrikts-Norge. Hva er statens syn på ressursdistriktenes interesser?
  • Dagsaktuelle temaer med dyktige innledere og anerkjente debattledere mener vi vil gjøre denne konferansen til et «must» for deg som ønsker å være oppdatert og kunne påvirke best mulig i sin kommune i fremtiden.

21.-22.1.2019 på Radisson Blu Airport Hotel, Gardermoen

PROGRAM:

21.1.2019

09:30 Registrering
10:00 Åpning av konferansen ved Sissel M. Skoghaug, Nestleder i Fagforbundet
10:15-11:15 First responders i fremtiden. Politi? Brannvesen? Ambulanse?
Konsekvenser for innbyggere i distriktsnorge av at politiet, brannvesen og ambulanse sentraliseres. Rettsvern og sikkerheten til innbyggerne?
Innledere/debatt: Sigve Bolstad (Leder Politiets Fellesforbund)
Stortingsrepresentant Lene Vågslid (AP)
Stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (SP)

11:15-11:55 Lunsj
12:00-13:45 Skoleresultatene: Hvorfor er Sogn og Fjordane og Oslo «de beste»? Hvordan oppnå de beste skoleresultatene? 
Hva er et skoleresultat? Hva er en god skole? Er veien til bedre resultat for skoler og kommuner brolagt med prestasjonspress og stress?
Innledere/debatt: Simon Malkenes (Tidl. lektor ved Ulsrud Vgs)
14:00-14:15 Pause
14.10-15.30 Barnevern. Tett er bra. Lykkes mindre kommuner bedre?
Innledere/debatt: Invitert Mimmi Kvisvik (Leder av Fellesorganisasjonen)
Ordfører Rene Rafshol i Råde kommune (H)
15:30-15:45 Pause
15:45-17:30 Regionreform. Hvem skal gjøre hva og hvorfor? Effekter av regionreformen?
Innledere/debatt: Professor Nils Aarsæther (Professor UiT)
Departementsråd Eivind Dale i Kommunal- og moderniseringsdepartementet
Cecilie Agnalt (Leder for Arbeiderpartiets distriktsutvalg)
Randi Karlstrøm (Leder av ForFinnmark)
17:30 Slutt dag en

22.1.2019

09:00 – 10:30 Kommuneøkonomi
Benyttes kommuneøkonomien som verktøy for å oppnå skjulte mål?
En gjennomgang  av utvalgte endringer i finansieringsordninger for kommunene, og konsekvensene av endringene.
Innledere/debatt: Sidsel Schade og Alexander Berg Erichsen (Fagforbundet)
Stortingsrepresentantene Karin Andersen (SV), Jon Engen-Helgheim (FrP) og Masud Gharahkani (Ap)  
10:30-10:40 Pause
10:40-11:40 Fremtidig handlingsrom for kommunene innenfor EØS/EU
Regjeringen vurderer å innføre skatteplikt og markedsmessig avkastningskrav på kommunal tjenesteproduksjon, og henviser til EØS/EU-regler. Men kreves dette egentlig av EØS?  – og hva vil det i så fall innebære for kommuner og innbyggere?Innledere/debatt: Per Andreas Bjørgan (Advokat i Lund & Co. DA)
Statssekretær Magnus Thue (H), Nærings- og Fiskeridepartementet
Helge Eide, Områdedirektør interessepolitikk i KS
11:40-11:50 Pause
11:50-12:50 Naturressurslandet Norge
Hvordan kan vi sikre ressursdistriktenes interesser i utnyttelsen av  vann-og vindkraften, havbruksnæringen, mineralnæringen og utmarksressursene? Milliarder skapes årlig i distrikts-Norge ved utnyttelse av disse naturressursene, men lite blir igjen. Hva er statens syn på ressursdistriktenes interesser?
Innledere/debatt: Advokat Stein Erik Stinessen (Advokatfirmaet Lund & Co DA)
Stortingsrepresentantene Jon Engen-Helgheim (FrP), Ingrid Heggø (Ap) og Sigbjørn Gjelsvik (Sp)
12:50-13:00 Oppsummering og avslutning
13:00 Lunsj

Eva Nordlund (kommentator i Nationen og tidligere programleder i NRK) og Ove Mellingen (redaktør i Telemarksavisa) vil i samarbeid lede debatter. Ole Gustav Narud vil i samarbeid med Fanny Voldnes lede oss trygt i gjennom programmet.

Konferansen henvender seg til deg som ordfører, lokalpolitiker, rådmann, stortingspolitiker, lokale og sentrale tillitsvalgte/folkevalgte. Ellers alle som er samfunnsengasjert.

Vi ønsker deg velkommen til vår konferanse den 21.1.-22.1.2019. Deltaker avgift er på kr. 1500,- som inkluderer lunsj for begge dager. Deltakeravgift går utelukkende til dekning av utgifter som leie m.m. i forbindelse med konferansen.

LSF deltok i høring på Stortinget – ønsker reversering av tvangssammenslåingsvedtak

0

Lokalsamfunnsforeningen (LSF) deltok i høringen i kommunal- og forvaltingskomiteen tirsdag 06.11.2018.

Video til høringen kan du se ved å klikke her. (LSF´s verbale uttalelse starter etter 50 min. og 20 sek., men vi oppfordrer alle til å se hele opptaket.)

(Til venstre Svein Olav Agnalt (nestleder i LSF og ordfører i Skiptvet kommune) og til høyre Ole Gustav Narud (leder i LSF og ordfører i Åmot kommune)

Her er vårt skriftlige høringsnotat levert komiteen:

INNSPILL FRA LOKALSAMFUNNSFORENINGEN TIL DOKUMENT 8 FORSLAG OM REGIONINNDELINGEN

  1. Innledning

Lokalsamfunnsforeningen (LSF) har over en lang periode engasjert seg faglig og politisk i spørsmål knyttet til kommuneinndeling i Norge og inndelingen av landet i fylker. Foreningen har særlig vært opptatt av å sørge for å få fram kunnskap og fakta om disse problemstillingene, at det er gode prosesser for hvordan slike spørsmål skal avgjøres og hvem som skal ha avgjørende ord i prosessene. Foreningen har årlig arrangert konferanser hvor de fremste forskere i Norge og fra andre nordiske land har møtt politikere både på stortings- og regjeringsnivå og lokalt nivå for å drøfte og belyse problemstillingene.

LSF mener prinsipielt at endringer av kommune- og fylkesinndelingen, oppgavefordelingen og endringer i finansiering/inntektssystem må sees i sammenheng og utredes av bredt sammensatte offentlige utvalg (NOU) der de ulike berørte interesser er representert og der de fremste fagmiljøene deltar. Stortingsflertallet har de siste fem årene gjennomført en lang rekke endringer uten en slik forsvarlig utrednings og høringsprosess. Det fører til store kostnader, sentralisering og svekket folkestyre. Denne måten å gå fram på undergraver respekten for Stortinget og regjeringen.

Når det gjelder regioninndeling/fylkesinndeling viser foreningen til vedlagte notat som utdyper det faglige grunnlag for LSFs vurderinger av regionreformen lansert av Regjeringen Solberg i Meld. St. 22  (2015 – 2016) «Nye folkevalgte regioner – rolle, struktur og oppgaver.»

  1. Oppgaver som skal desentraliseres til fylkeskommunene krever ikke sammenslåing.

Kommunal og moderniseringsdepartementet har fått utarbeidet: «Regionreformen: Desentralisering av oppgaver fra staten til fylkeskommunene» (februar 2018) som vurderer hvilke oppgaver og tiltak som bør kunne desentraliseres til de nye foreslåtte regionene. LSF stiller seg positivt til disse forslagene, men vår vurderingen er at de fleste av disse oppgavene like gjerne kunne vært desentralisert til dagens fylkeskommuner. Det er ikke faglig belegg for å hevde at dette sammenslåing av fylkeskommuner.

I Meld. St. 6 (2018-2019) Oppgaver til nye regioner har regjeringen lagt fram sine forslag til «nye oppgaver». Forslagene er ikke særlig omfattende og dette er oppgaver som dagens fylkeskommuner kan overta uten sammenslåing. En region som Viken med sine 1,3 mill. innbyggere vil heller være en hemsko for å ta seg av porteføljen slik den nå blir. Mange av oppgavene krever nærhet, både geografisk og overfor folk.

  1. Regionreformen er krevende og viktige sider er ikke utredet

Regionreformen ble vedtatt uten forsvarlig utredning som del av et kompromiss mellom partier som var grunnleggende uenige. Den regionale inndelingen i Norge utgjør mere enn fylkeskommunene. De viktigste «administrative» inndelinger som følger fylkesgrensene i dag er:

  • Fylkeskommunene
  • Fylkesmannsembetene
  • Valgdistriktene til Stortinget

Det folkevalgte fylkesnivået representerer den kanskje sterkeste motmakt i forhold til statlig byråkrati og sentrale eliter. En rekke andre inndelinger følger fylkesgrensene så som partiorganisasjonene, frivillige organisasjoner, fylkeskretser for kommunene, næringsorganisasjoner. Større geografiske avstander har negative konsekvenser for organisasjonslivet i Norge. Reisetid og kostnader vil gjøre frivillig arbeid vanskeligere for mange. Lokalkunnskap vil få mindre betydning. Grensene mellom fylkene har vært relativ stabile siden det ble innført folkevalgt styring på fylkesnivå i Norge i 1837. I et historisk perspektiv har det vært lite strid om grensene. Dette betyr at svært mange andre viktige strukturelle forhold i det norske samfunn er bygget opp med utgangspunkt i fylkesgrenser. Disse forhold betyr også at det er sterk folkelig identitet til fylkesgrensene og fylkesnavnene. Det er urovekkende at dette ikke tillegges noen vekt. Når fylkene får navn som ikke har noen historisk forankring som «Vestland», «Innlandet» og «Viken» forsterkes problemet.   

  1. Valgdistriktene til Stortinget – særlig om Finnmark og «Viken».

Endringer i fylkeskommunene geografiske struktur vil medføre forsøk på å endre valgdistriktene til stortinget. Endringer i valgdistriktene vil påvirke sammensetningen av Stortinget og vil kunne føre til flere småpartier og svakere representasjon fra landsdeler og sårbare regioner. Slike endringer vil i sin tur kunne avgjøre regjeringsspørsmålet etter et valg.

Det har kommet fram at for eksempel nåværende Finnmark fylke kan komme til å stå uten representasjon på Stortinget. Dette bryter etter vårt syn med grunnleggende nasjonale interesser. Norge har historisk forsøkt å bygge opp institusjoner og fremme bosetting i det nordligste fylket for å sikre norsk suverenitet i nord. Både vårt forhold til Russland og til det samiske folket tilsier at disse institusjonene bør styrkes. Det er meningsløst at Stortinget i disse dager bygger opp den militære tilstedeværelsen i Finnmark samtidig som man svekker de politiske institusjonene og dermed bosetting og næringsutvikling.

Dette er blant annet tatt opp av professor Asbjørn Røiseland (23/3-18)ved Nord universitet som uttaler at:

«– Det er dette som er “elefanten i rommet”, og det er noe få snakker om, sier han.

– I Grunnloven står det at vi har 19 valgdistrikt til Stortinget, og i Valgloven står det at disse valgdistriktene tilsvarer fylkeskommunene. Så langt har ikke regjeringen sagt så mye om hva de har tenkt å gjøre med disse valgdistriktene, men at det er noe de vil komme tilbake til.

Men det er klart: Slår man sammen to fylker, må kan også endre valgdistrikt.

– Gjør man ikke det, vil man jo ha et valgdistrikt som ikke samtidig er en politisk arena, eller et politisk nivå. Da blir det heller ingen prosesser der som kan få frem politiske kandidater. Alt tyder jo på at dette vil bli endret. Det er dramatisk for Finnmark, for i dag har vi et system hvor mandatene til Stortinget er fordelt gjennom en kombinasjon av folketall og areal…».

Representanter for regjeringspartiene har tidligere hevdet at en sammenslåing av Oslo og Akershus ville skape et valgdistrikt med så mange innbyggere at det vil være uheldig for maktbalansen i Stortinget. Det nye fylket Viken får et folketall som tilsvarer en sammenslåing av Oslo og Akershus.

Det folkevalgte fylkesnivået representerer den kanskje sterkeste motmakt i forhold til statlig byråkrati og sentrale eliter. En rekke andre inndelinger følger fylkesgrensene så som partiorganisasjonene, frivillige organisasjoner, fylkeskretser for kommunene, næringsorganisasjoner. Større geografiske avstander har negative konsekvenser for organisasjonslivet i Norge. Reisetid og kostnader vil gjøre frivillig arbeid vanskeligere for mange. Lokalkunnskap vil få mindre betydning. Grensene mellom fylkene har vært relativ stabile siden det ble innført folkevalgt styring på fylkesnivå i Norge i 1837. I et historisk perspektiv har det vært lite strid om grensene. Dette betyr at svært mange andre viktige strukturelle forhold i det norske samfunn er bygget opp med utgangspunkt i fylkesgrenser. Disse forhold betyr også at det er sterk folkelig identitet til fylkesgrensene og fylkesnavnene. Det er urovekkende at dette ikke tillegges noen vekt. Når fylkene får navn som ikke har noen historisk forankring som «Vestland», «Innlandet» og «Viken» forsterkes problemet.   

5.    Folkeavstemninger før endring av fylkesgrensene

LSF har vært svært opptatt av at det gjennomføres prosesser hvor både innbyggere og politiske organer på regionnivå skal ha et avgjørende ord i spørsmål om endringene i fylkesgrensene. Inndelingsloven krever at disse skal høres. En av våre aller fremste juridiske forvaltningseksperter har vist at man ikke en gang oppfyller de krav inndelingsloven setter til slik involvering. LSF mener at sammenslåing må bygge på rådgivende folkeavstemning slik bare Finnmark fylkeskommune har gjort.

LSF har gjennomført flere lokale og nasjonale meningsmålinger som viser at et overveldende flertall i Norge mener at det bør gjennomføres rådgivende folkeavstemninger før sammenslåing av fylker eller kommuner. Dette gjelder uansett om nordmenn er tilhenger eller motstander av sammenslåing. Et enda større flertall i befolkningen mener at resultatene i folkeavstemningene bør respekteres.

Til tross for at folkeavstemningen i Finnmark ble gjennomført etter at Stortinget hadde fattet sitt vedtak mente 3 av 4 at resultatet burde respekteres i en nasjonal intervjuundersøkelse før avstemningen. Oppslutningen om folkeavstemningen og det entydige flertallet tilsier at befolkningen i Norge i dag i enda større grad er mot tvangsbruk særlig i dette tilfellet. Det er forstemmende at Stortingsflertallet til tross for dette lukker øynene og ørene for de politiske konsekvensene av dette. Situasjonen i Finnmark er unik. Den folkelige og politiske mobiliseringen er enestående og et flertall på Stortinget vet det.

6.    Konklusjon

Dersom ikke Stortinget omgjør beslutningen, skal det nå gjennomføres en unødvendig forvaltningsreform som i tid, penger, slit og belastning tilhører de aller største på mange tiår. Det sentraliseres og avstandene øker, tilgjengelighet minker, identitet trues, deltagelse minker, folk flyttes. Den bryter opp dagens struktur i vårt viktige frivillige organisasjonsliv og skaper store utfordringer med hensyn til valgkretsene til stortingsvalgene. Den mangler støtte og forståelse i befolkningen. Den er ikke ønsket. Den springer ikke ut av noe definert behov. Den er heller ikke et genuint ønske fra Stortingets side, selv om det ble flertall for den.

På denne bakgrunn er LSFs konklusjon at vi støtter de tre  Dokument 8 forslag  (D8:3 S 2018-2019, D8:25 S 2018-2019, D 8: 4 S 2018-2019) som er fremmet og som foreslår å oppheve de sammenslåinger gjort med tvang. LSF støtter også D 8: 29 S 2018-2019 som foreslår at alle tvangssammenslåinger av fylker stanses.

(Hovedbilde over er skjermdump fra Stortingets video opptak av høringen.)

Kommunesammenslåing: For første gang i historien saksøker kommune staten!

0
NRK: Regjeringen landet på alternativ D i hvor Tysfjord kommune deles mellom Narvik/Ballangen i nord, og Hamarøy i sør.

Kommunereformen ender i retten fordi kommunene Narvik, Ballangen og Tysfjord kommune er uenig for grensene regjeringen har tegnet i forbindelse med kommunereformen, skriver NRK på denne lenken.

– Grensa er helt unaturlig tegnet opp og vi mener at de har brutt regler som gjør at vedtaket bør være ugyldig. Regjeringen har ikke hørt på innspillene verken fra kommunen eller fylkesmannen, og vi føler oss ikke hørt, sier ordfører Rune Edvardsen i Narvik.

– Tidligere måtte kommunene bare akseptere statens avgjørelse, mens de nå kan utøve skjønn, og ved uenighet med staten få prøvet saken for retten, skriver kommunikasjonsdirektør i KS, Liv Merete Wiker i en e-post til NRK.

Hun mener ordningen understreker at staten er bundet av loven, og at ordningen derfor også styrker kommunenes rettsstilling.

De tre kommunene håper fortsatt å komme til enighet seg i mellom uten søksmål, men skulle de ikke bli enige innenfor gitt frist, så vil domstolen avgjøre.

 

Torill Olsen i ForFinnmark: Vil ta staten til retten for å stoppe regionreformen

0
VIL HA RETTSSAK: Torill Olsen og organisasjonen For Finnmark tar første skritt mot en rettsprosess.
-Motstandsorganisasjonen For Finnmark gir ikke opp kampen mot sammenslåing. Nå tar de initiativet til en rettssak mot staten, melder NRK.

-VIL HA RETTSSAK: Torill Olsen og organisasjonen For Finnmark tar første skritt mot en rettsprosess.

Les hele reportasjen fra NRK ved å klikke på lenke her:

https://www.nrk.no/finnmark/vil-ta-staten-til-retten-for-a-stoppe-regionreformen-1.14231741

Foto: Bård Wormdal

 

Regionreformen: Ekstra oppgaver til fylkene gir under hundre nye ansatte sier KS

0

Regjeringen som sentraliserer Norge – bløffer om «regionenes» nye «oppgaver»

Kommunenes organisasjon, KS, har vært regjeringens lojale støttespiller. De har argumentert for at vi trenger sammenslåing av fylkeskommunene for at staten skal gi fylkene «nye oppgaver». Journalister og redaktører i media har kritikkløst omtalt dette som desentralisering og utflytting av statlige arbeidsplasser. Senest når regjeringspartiene og Kristelig folkeparti for kort tid siden på ny påsto atde var blitt enige om «oppgavene». Ingen av de mektige har brydd seg om å sette seg ned og undersøke hva enigheten innebærer – før nå. Da viser det seg å være keiseren uten klær – nok en gang!

KS har beregnet at den siste avtalen mellom Krf og regjeringen i virkeligheten bare er en lang liste med masse ord, men uten at fylkene hverken får nye ansatte eller større budsjetter. Ingen kan påstå at dette vil føre til at noe som helst blir flyttet ut av de største byene.

Ingen har argumentert for at det i denne listen finnes argumenter for at Finnmark og Troms må slås sammen med tvang. Ingen kan heller påvise at dette gir en begrunnelse for å slå sammen Akershus, Buskerud og Østfold til et fylke som er delt på midten av Oslo.

Og finnes det virkelig noen som mener at f.eks. Hedmark og Oppland med rette ble tvangssammenslått – for dette?

Les hele reportasjen fra NRK her:

https://www.nrk.no/ostfold/ks_-_-ekstra-oppgaver-til-fylkene-gir-under-hundre-nye-ansatte-1.14227041

GERRYMANDERING PÅ NORSK

0

Elbridge Gerry var visepresident i USA fra 1813 til sin død året etter. Hans navn er udødeliggjort mye mer for at han som guvernør i Massachusetts var notorisk i en særegen politisk kunst, manipulering av enmannskretsene til kongressen. Når disse kan endres hvert tiende år, trekker ofte flertallspartiet i de enkelte stater strekene slik at valget skal slå best mulig ut for dem. Resultatene kan bli groteskt utseende kartutsnitt. En avistegner satte øyne og klør på en av Gerrys bisarre dannelser så den lignet en salamander. Sammenstilling av en guvernørs navn og et amfibium er fortsatt et kjent begrep, «gerrymander». Geografiske misfostre blir det også av vår hjemlige politiske hestehandel, en norsk avart av gerrymandering som i neste omgang kan føre til endring av valgdistriktene.

I USA vil sterke krefter ha slutt på den utilbørlige gerrymanderingen, og ingenting tyder på at de vil følge den norske trenden med endringer av administrativ inndeling. Tvert om holdes den hellig. Leting med lys og lykte gjennom historien avslører bare én grenseendring mellom statene, en kuriositet fra 1857 da en liten flekk ble overført fra Massachusetts til New York. Stabilitet gjelder i høy grad også for de over 3000 counties.

Er strukturell rigiditeten dumt? Blir ikke stabile grenser normalt ansett som et gode? Selv Erna har gitt uttrykk for sistnevnte holdning. I fjor ble det foreslått å gi noen skarve kvadratmeter i 100-årsgave til Finland slik at deres høyeste punkt skulle havne på det 1361 meter høye Halti framfor et steinkast nede i lia der det ligger nå. Statsministeren sa nei. Man tukler ikke med grenser.

I andre land gjelder denne regel også innenlands. Lurvelevenet i pågående prosesser her hjemme gjør det lett å konkludere med at faste strukturer er en velsignelse. Hvordan skulle det ha gått i sterkt polariserte USA hvis de også skulle krangle om slikt? Tvunget til å finne løsninger innenfor eksisterende struktur slipper de evige diskusjoner om grensejusteringer eller sammenslåinger og spekulasjoner om at slike endringer i seg selv er et sesam-sesam. Troen på det blir fort en sovepute. Det pekes på frafallet i den videregående skolen i Finnmark, men vil det bedre seg bare fordi fylkesgrensa forsvinner? Alle kommuner kan oppleve trange tider. Om sammenslåing hver gang var løsninga, ville vi ha vært nede på én kommune for lengst. Flere lik i ei kiste gir ikke et levende vesen. Det gjelder å ta tak i selve problemet framfor å ty til strukturendring som løsning. Slik sett har de blå-blås regjeringstid blitt fem tapte år.

I næringslivet kan nye koster markere seg med å finne opp hjulet på nytt. Organisasjonskartene, rene labyrinter med streker i alle retningene mellom bokser fylt med navn på store og små sjefer, snus rundt på, men hvor ble det av framskrittet? Det er fort gjort at omveltningene i stedet suger energi ut av bedriften mens forbedringer uteblir. Andelen mislykkede fusjoner er også skremmende høy.

«Fremoverlente» politikere har hevdet at fylkes- og kommunestrukturen må være dynamisk. Skal Norge virkelig ha flytende grenser? Framdrift og innovasjon må man ha, men stabilitet er også en viktig suksessfaktor. Nå brukes angrep på sistnevnte som forutsetning for å få til de to første. Enten det gjelder høyskoler, sykehus, Nav-forvaltning, politi eller ymse andre institusjoner gripes det under rådende reformpsykose til samme løsning. Det kan være en svært synlig, men ofte akk så lite samfunnstjenlig måte å vise handlekraft på. Evnen til å finne gode løsninger og drive samfunnsbygging kan forsvinne der en overdreven endringskultur råder. Selvsagt kan det være mye å klage på i hvilken som helst organisasjon, men ved å tro at alt skal bli så mye bedre i en større enhet, hvilket det neppe blir, kanaliseres energien mot rene luftslott.

Framfor å være til hinder kan faste strukturer tvert om være limet i et samfunn. Innenfor både lokale og regionale enheter gir de folk følelsen av å ha ei hand på rattet samtidig som grenser ikke bør hindre samarbeid over dem. Ødeleggende lokaliseringsstrid, maktkamp og posisjonering oppstår heller når de fjernes. Dertil kommer alt det sekundære som må henge med i svingene når strukturer endres, alt fra telefonkataloger, matrikkelinndeling og registrering av fiskebåter via stort og smått innen offentlig, privat og frivillig virksomhet til det som fort kan bli en følge av regionreformen; mandatfordeling på Stortinget.

Haltende og selvmotsigende argumenter florerer. Forandring forfektes for forandringens skyld, og nåde dem som nevner ordet reversering. De blir raskt stemplet som sidrumpa bakstrevere, men hvem er det egentlig som reverserer? Kommunereformen, der de ansvarlige måler egen suksess i antall avviklede lokaldemokratiske enheter, må jo være et sjumilssteg tilbake til tiden før 1837 da vi fikk Formannskapslovene med sin intensjon om lokalt sjølstyre. Sogn og Fjordane f.eks. går i revers til 1763 når fylket igjen legges under Bergen. Reformer kan derimot være fine greier om de har et reelt innhold og ikke bare er påskudd for sentralisering med elendig eller manglende dokumentert behov for minimumsstørrelser.

Skulle Finland ha fått den ørlille biten med gråstein, måtte saken ha passert Stortinget med 3/4 flertall. Norgeskartet blir omrokkert i ekspressfart med ned mot én stemme i overvekt, ofte sterkt i strid med folkeviljen, med rekordlav entusiasme og uten troverdig begrunnelse, ordentlig utredning eller sedvanlige høringsrunder. Om administrativ inndeling ikke nødvendigvis bør være hogd i stein, må eventuelle endringer komme etter ønske nedenfra, etter en modningstid og når det hersker det som på godt norsk heter «brei semje» om saken. Toppstyrte heseblesende prestisjeprosjekt fører bare til et himla spetakkel og dårlig resultat.

Hareides initiativ for å lede KrF bort fra hestehandlingen med sentraliseringsregjeringa tenner et håp om at all denne ulykksalige mishandling av Norgeskartet vil opphøre. Vi er ikke tjent med gerrymandering på norsk.

Politireform: Innbygger avvist – først da ordføreren selv ringte, kom politiet!

0
Foto: Solbjørg Jensen, Loppa kommune

Konsekvens av politireform: Til tross for 3500 flere ansatte i politiet og 5 mrd. kr i økning siden 2011 så opplever innbyggere i distrikt at tjenestene blir borte og at de ikke får den grunnleggende beskyttelsen og hjelpen som forventes av politiet. Et nylig eksempel er det som skjedde i Loppa kommune. Ordføreren måtte selv ringe politiet og truet med at om man ikke kom ville lokalsamfunnet ta saken i egne hender:

I begynnelsen av september oppsto en alvorlig situasjon i det lille kystsamfunnet Nufsvåg i Loppa kommune, helt vest i Finnmark. En mann slo løs med brekkjern i husveggene, og flere innbyggere, deriblant en enslig kvinne på 84 år, var livredde og vettskremte.

De ringte politiets alarmnummer 112. Der svarte en politioperatør uten kunnskap om de lokale forholdene. Vedkommende oppfattet ikke alvoret, med den følge at politibistand ble avslått. Den 84 år gamle kvinnen visste ikke hva hun skulle gjøre, og ringte i sin fortvilelse til ordfører Stein Thomassen og ba han om hjelp.

Ordføreren grep telefonen, ringte det samme politiet, og måtte true med at han ville stable på beina sivile innbyggere for å redde den gamle damen hvis politiet ikke kom. Det endte med at operasjonssentralen dirigerte en patrulje fra Alta – to timer unna – til å ta oppdraget.

– Jeg ville ha brukt 30-40 minutter ut til stedet. Vi visste hvem som hadde båt, og hvordan vi skulle komme oss dit da jeg var ansatt på Loppa lensmannskontor, sier tidligere lensmannsbetjent Bjarte Takvam til Politiforum.

I dag jobber han i reinpolitiet.

– Med vår lokalkunnskap, hadde vi åpenbart rykket ut med en gang, fordi vi visste hva slags person dette dreide seg om, sier Takvam videre.

I dag er all polititjeneste ved lensmannskontoret, før bemannet med fire uniformerte og en sivilt ansatt, nedlagt. Politiet som svarer når det er nød, sitter 10 timers biltur unna i Kirkenes, mens de som skal foreta den faktiske utrykningen, må bruke nærmere to timer under gode kjøreforhold.

– Det som bekymrer meg mest, er at befolkningen ikke blir tatt på alvor. De føler seg truet, sier ordfører Thomassen (Ap) til Politiforum.

Han mener det nå har oppstått en situasjon med usikkerhet.

– Vi har ikke lenger et likeverdig tilbud og tilgang til polititjenester, sier ordføreren.

Ordfører i Loppa, Stein Thomassen, truet med å ta saken i egne hender for å få politiet til å komme.Foto: Solbjørg Jensen, Loppa kommune

I fjor måtte kommunens brannfolk iverksette en PLIVO-aksjon (pågående livstruende vold) for å bistå innbyggere som fortvilet ringte. Fordi det ville ta for lang tid å få fram nærmeste politipatrulje.

– Politiet er jo ikke der tingene skjer. At de sender en patrulje ut til kommunen en gang hver 14. dag, er langt unna tilfredsstillende sier ordføreren.

Ovennevnte er sakset fra en større reportasje skrevet av redaktøren i Politiforum den 21.9.2018 som kan leses ved å klikke på denne lenken her og beskriver en rekke forhold som ikke er tilfredsstillende og som kan skyldes en reform gjennomført uten tanke på konsekvensene, spesielt i distriktene.