Konsekvens av politireform: Til tross for 3500 flere ansatte i politiet og 5 mrd. kr i økning siden 2011 så opplever innbyggere i distrikt at tjenestene blir borte og at de ikke får den grunnleggende beskyttelsen og hjelpen som forventes av politiet. Et nylig eksempel er det som skjedde i Loppa kommune. Ordføreren måtte selv ringe politiet og truet med at om man ikke kom ville lokalsamfunnet ta saken i egne hender:

I begynnelsen av september oppsto en alvorlig situasjon i det lille kystsamfunnet Nufsvåg i Loppa kommune, helt vest i Finnmark. En mann slo løs med brekkjern i husveggene, og flere innbyggere, deriblant en enslig kvinne på 84 år, var livredde og vettskremte.

De ringte politiets alarmnummer 112. Der svarte en politioperatør uten kunnskap om de lokale forholdene. Vedkommende oppfattet ikke alvoret, med den følge at politibistand ble avslått. Den 84 år gamle kvinnen visste ikke hva hun skulle gjøre, og ringte i sin fortvilelse til ordfører Stein Thomassen og ba han om hjelp.

Ordføreren grep telefonen, ringte det samme politiet, og måtte true med at han ville stable på beina sivile innbyggere for å redde den gamle damen hvis politiet ikke kom. Det endte med at operasjonssentralen dirigerte en patrulje fra Alta – to timer unna – til å ta oppdraget.

– Jeg ville ha brukt 30-40 minutter ut til stedet. Vi visste hvem som hadde båt, og hvordan vi skulle komme oss dit da jeg var ansatt på Loppa lensmannskontor, sier tidligere lensmannsbetjent Bjarte Takvam til Politiforum.

I dag jobber han i reinpolitiet.

– Med vår lokalkunnskap, hadde vi åpenbart rykket ut med en gang, fordi vi visste hva slags person dette dreide seg om, sier Takvam videre.

I dag er all polititjeneste ved lensmannskontoret, før bemannet med fire uniformerte og en sivilt ansatt, nedlagt. Politiet som svarer når det er nød, sitter 10 timers biltur unna i Kirkenes, mens de som skal foreta den faktiske utrykningen, må bruke nærmere to timer under gode kjøreforhold.

– Det som bekymrer meg mest, er at befolkningen ikke blir tatt på alvor. De føler seg truet, sier ordfører Thomassen (Ap) til Politiforum.

Han mener det nå har oppstått en situasjon med usikkerhet.

– Vi har ikke lenger et likeverdig tilbud og tilgang til polititjenester, sier ordføreren.

Ordfører i Loppa, Stein Thomassen, truet med å ta saken i egne hender for å få politiet til å komme.Foto: Solbjørg Jensen, Loppa kommune

I fjor måtte kommunens brannfolk iverksette en PLIVO-aksjon (pågående livstruende vold) for å bistå innbyggere som fortvilet ringte. Fordi det ville ta for lang tid å få fram nærmeste politipatrulje.

– Politiet er jo ikke der tingene skjer. At de sender en patrulje ut til kommunen en gang hver 14. dag, er langt unna tilfredsstillende sier ordføreren.

Ovennevnte er sakset fra en større reportasje skrevet av redaktøren i Politiforum den 21.9.2018 som kan leses ved å klikke på denne lenken her og beskriver en rekke forhold som ikke er tilfredsstillende og som kan skyldes en reform gjennomført uten tanke på konsekvensene, spesielt i distriktene.