Regjeringen som sentraliserer Norge – bløffer om «regionenes» nye «oppgaver»

Kommunenes organisasjon, KS, har vært regjeringens lojale støttespiller. De har argumentert for at vi trenger sammenslåing av fylkeskommunene for at staten skal gi fylkene «nye oppgaver». Journalister og redaktører i media har kritikkløst omtalt dette som desentralisering og utflytting av statlige arbeidsplasser. Senest når regjeringspartiene og Kristelig folkeparti for kort tid siden på ny påsto atde var blitt enige om «oppgavene». Ingen av de mektige har brydd seg om å sette seg ned og undersøke hva enigheten innebærer – før nå. Da viser det seg å være keiseren uten klær – nok en gang!

KS har beregnet at den siste avtalen mellom Krf og regjeringen i virkeligheten bare er en lang liste med masse ord, men uten at fylkene hverken får nye ansatte eller større budsjetter. Ingen kan påstå at dette vil føre til at noe som helst blir flyttet ut av de største byene.

Ingen har argumentert for at det i denne listen finnes argumenter for at Finnmark og Troms må slås sammen med tvang. Ingen kan heller påvise at dette gir en begrunnelse for å slå sammen Akershus, Buskerud og Østfold til et fylke som er delt på midten av Oslo.

Og finnes det virkelig noen som mener at f.eks. Hedmark og Oppland med rette ble tvangssammenslått – for dette?

Les hele reportasjen fra NRK her: