På Lokalsamfunnsforeningens konferanse sist mandag ble det et heftig ordskifte om endringene i inntektssystemet og distriktspolitikken: «Å snike en slik nedskalering av distriktsstøtte inn som om det hele er en faglig justering virker lite tillitvekkende» uttalte forskningsleder Jan Mønnesland: Det utløste sterke reaksjoner fra flere partier:

«– Spørsmålet om distriktsindeksen er ikke teknikk. Dette er politikk, sa Torhild Brandsdal (KrF) .

Stein Erik Lauvås (Ap) mener Kommune-Norge går beinharde tider i møte.

– Tretten kommuner i mitt fylke, Østfold, får under prisstigningen, 2,5 prosent, i tilskuddsutvikling. Man ønsker sentralisering for å oppnå privatisering, anklaget han.

– Vi ser jo retninga: Det skal tas fra de små, gis til de store. Til slutt blir det snik-tvangssammenslåing. Når det ikke lenger er økonomi, tvinges en til å slå seg sammen, mener Senterpartiets Heidi Greni.»

De fire partiene som deltok i debatten har til sammen flertall på Stortinget og kan gjøre noe med problemet, dersom de blir enige om det!

– TAPER: Evenes kommune er kjent for sin lufthavn, men kan få en hard landing tirsdag. Regjeringens forslag til nye distriktsindekser kan svekke deres inntekter med en halv million kroner ifølge KS, skriver ABC nyheter. Foto over: Thomas Vermes / ABC Nyheter

ABC nyheter rapporterer fra vår konferanse på Gardermoen den 7.5.2018.

Klikk her for å lese  hele saken i ABC nyheter.