Vågsøy og Flora bør gjenoppstå -Ny rapport med klart råd

0
1014

Kinn kommune har pr dags dato drøye 17000 innbyggere.  Tidligere Flora og Vågsøy som utgjør Kinn har ikke felles grenser. Bremanger kommune som fortsatt er egen kommune ligger mellom Flora og Vågsøy.

Det skal være folkeavstemming i Kinn kommune 1.september.

Fredag 29.7 ble rapporten fra Kommunekonsult om Kinn Kommune lagt frem.

Rapporten konkluderte med et klart råd.

«Våre analyser viser at innbyggerne og flertallet av de ansatte i Kinn kommune vil være best tjent med at Kinn kommune ble delt i nye Flora og nye Vågsøy kommuner.

Det vil legge til rette for bedre regional utvikling – befolkning, nærings- og samfunnsutvikling mere generelt, bedre lokaldemokrati og bedre utvikling av kommunale tjenester.»

Det er hovedkonklusjonen i rapporten Kommunekonsult har utført for Lokalsamfunnsforeningen  om Kinn kommune. Rapporten er gjort og ført i pennen av professor Bjarne Jensen og tidligere administrativ leder av Fagforbundet Gunnar Guusgaard. Jensen er professor i forvaltningsøkonomi og har i tillegg vært rådmann i Bergen og Kristiansand. Guusgaard har også vært direktør i Kommunenes Sentralforbund KS. Rapporten er kommet som en følge av det mange mener er en mangelfull rapport for Statsforvalteren i Vestland , utført av BDO.

Lokalsamfunnsforeningen (LSF) ble etablert i 2009 og har en rekke norske kommuner, Fagforbundet og FO som medlemmer. Leder er Svein Olav Agnalt, tidligere mangeårig ordfører i Skiptvet i Østfold. Agnalt representerer Arbeiderpartiet, mens nestlederen Harald Lie fra Hattfjelldal er ordfører og medlem av SP. Hanne Davidsen, ordføreren i Nesna er medlem av Arbeidsutvalget.

-LSF følger godt med på hva som skjer i forhold til kommunereformen rundt om i landet. Det at vi ber om en  gjennomgang av rapporter eller utredninger er ikke spesielt for Kinn. Vi var medvirkende til noe lignende i Haram/Ålesund , og i forhold til oppløsningsvedtaket om Viken fylkeskommune fant vi det nødvendig med en egen rapport. Det samme har vi vurdert for Kinn som vi mener er en fullstendig feil konstruksjon. Kommunen ble opprettet mot råd fra så vel Kommunaldepartementet som Statsforvalteren (Fylkesmannen).

Slik vi ser det er Kinn rett og slett et brudd på grunnlaget for Kommunereformen, sier Agnalt.

Rapporten som Jensen og Guusgaard har skrevet er omfattende. I hovedkonklusjonen sier de også at om det skulle være gode løsning som nye Flora og Vågsøy ha nytte av, bør det tilrettelegges for at det kan fortsette i et samarbeid.

-Ved etablering av nye Flora kommune og nye Vågsøy  kommune har en både erfaringene fra organiseringen av de tidligere kommuner Flora og Vågsøy og  erfaringene med etableringen av Kinn kommune. Derfor bør forholdene ligge svært godt til rette for å lage i særklasse to meget effektive og veldrevne  kommuner. I dette arbeidet bør en også legge vekt på å ivareta gode løsninger som er etablert i Kinn kommune. Dersom det er spesialområder hvor det er utviklet bedre løsninger i Kinn kommune enn det Flora og Vågsøy kan ivareta hver for seg, bør det vurderes å ivareta det ved samarbeid mellom de to nye kommunene, heter det til slutt i rapporten.

Hele rapporten kan leses HER

Se også artikkel fra april i år med status for Kinn på det daværende tidspunktet.

========================================================