Støre: Nå blir det ikke flere kommuneoppløsninger

0
740
NOK NÅ: Statsminister Jonas Gahr Støre lover at det ikke blir flere endringer i kommunegrensene. FOTO: MATHIAS MOENE RØD / NRK

Statsminister Jonas Gahr Støre sier i NRK i dag at det blir ikke flere oppløsninger og endringer i kommunestrukturen. Han sier det etter at Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik og Regjeringen har sagt nei til såkalt grense-justering for gamle Forsand kommune som i dag er en del av Sandnes. Dette til tross for at så vel fylkestinget i Rogaland som Statsforvalteren og en innbyggerundersøkelse i Forsand ønsket overføring til Strand kommune. For de fleste fortoner det seg mest naturlig.

Noe av det siste Regjeringen Solberg gjorde var nettopp å be Statsforvalteren se på grensejustering Strand/Forsand.

Forsand var en kraftkommune med anslagsvis 100 millioner i inntekter fra vannkraften. Mange tror dette er årsaken til at Sandnes med Stanley Wirak som ordfører (AP) har satt seg kraftig mot flytting av Forsand.

Lederen i Lokalsamfunnsforeningen, Svein Olav Agnalt uttaler følgende:

• Når nå Statsministeren sier det er slutt på endringer for kommunene og at det ikke blir flere oppløsninger er det lite vi kan gjøre med det. På mange måter er det beklagelig. Det vil skape nye konflikter og uro.
  • Regjeringen burde gjort det motsatte av Solberg-regjeringen, gitt folk anledning til å endre på urimelige sammenslåinger. For meg framstår Forsand-beslutningen som om det er storkommunen Sandnes som har fått gjennomslag. 100 millioner kroner er mye selv for Sandnes kommune.
  • For Lokalsamfunnsforeningen  er oppgaven å være kritisk til tvangssammenslåinger. Vi er glad for at det ikke kommer flere under det nåværende flertallet på Stortinget. Noe har vi fått til siden skiftet i fjor.
  • Viken- Telemark-Vestfold og Troms-Finnmark i tillegg til at Haram skal ut av Ålesund, at Kinn skal ha folkeavstemming og at Søgne – Songdalen får anledning til å  bestemme egen skjebne. Det er for oss bonus.

Lokalsamfunnsforeningen kommer også i fortsettelsen til å sette søkelys på kommunestruktur og folkelig motstand.

Vi vil arbeide for lokaldemokrati, for folkelig involvering og være den som sier fra på vegne av distrikts-Norge. Det er nok av oppgaver innenfor beredskap, boligpolitikk, like muligheter for alle og være vaktbikkje for levende lokalsamfunn, avslutter Lokalsamfunnsforeningens leder, Svein Olav Agnalt.