Lokalsamfunnsforeningen er godt fornøyd med at Regjeringen vil lytte til folket.

Leder av Lokalsamfunnsforeningen, Svein Olav Agnalt

-Lokalsamfunnsforeningen som er en sammenslutning av en rekke norske kommuner, er godt fornøyd med at Regjeringen vil lytte til en folkeavstemming i de opprinnelige kommunene Søgne og Songdalen. Dette uttaler lederen i Lokalsamfunnsforeningen Svein Olav Agnalt til Nationen i dag.

Det er i tråd med det Senterpartiets leder, Finansminister Trygve Slagsvold Vedum lovet velgerne i forkant av valget i fjor. Det kan ikke overraske noen. Etter min mening ville det vært et løftebrudd Vedum ikke kunne regjert videre med, sier Agnalt og fortsetter..

Lokalsamfunnsforeningens styreleder Svein Olav Agnalt uttaler seg i Nationen 16. juni 2022.

At lokale representanter for Arbeiderpartiet og Høyre i Kristiansand er negative er heller ingen overraskelse. De har spilt et høyt spill og tapt.

Folkeavstemmingen bør og kan gjennomføres raskt. Det er fullt mulig å gjenopprette kommunene Søgne og Songdalen fra 2024. Det er et spørsmål om vilje. Min utfordring til de ansvarlige i Kristiansand kommune er å legge forholdene til rette for en avstemming som jeg tror gir et klart flertall for oppløsning. Deretter er det i alles interesse å etablere nye grenser, et tett samarbeid mellom kommunene og skape en slagkraftig region. Det fortjener folk i og rundt Sørlandets hovedstad.

Det er patetisk å høre tidligere statsminister Erna Solbergs bekymring for prosessen og de ansatte i den nye kommunen. Hvor var denne bekymringen da kommunereformen ble gjennomført. Solbergs uverdige reform uten konsekvensutredninger  som ble gjennomført i en blanding av pisk og trusler, og til slutt ren skjær tvang ,var ikke det ansvarlige Høyre vi normalt ser verdig.

Solberg bærer hovedansvaret for den situasjonen vi nå opplever mange steder. Det kommer til å bli uro i lang tid framover. Enkelte steder vil det gå en generasjon eler to før de såkalte nye kommunene vil sette seg. Andre  steder vil det bli uro i lang tid, selv om  det ikke skulle komme formelle krav om deling. Det  er alvorlig for demokratiet og skaper politikerforakt.

Vi må nok erkjenne at det ikke blir så mange oppdelinger som det burde blitt. Folk i Marnardal og Lindesnes vil mene at de blir forskjellsbehandlet. På Senja føler folk i Torsken og Berg seg lurt, og i Midsund er folk skuffet over det svaret de har fått. Listen kunne vært lang, men min spådom er at i første omgang blir det deling av Ålesund og Haram, av Søgne/Songdalen og Kristiansand, samt at Kinn kommune blir delt. Forsand blir grensejustert, og til uka blir Viken, Troms- Finnmark og Vestfold- Telemark delt.  Så stopper det kanskje der, foreløpig. Men siste ord andre steder er ikke sagt, men det er en lenger prosess som strekker seg utover 2023/2024.

Så håper vi selvsagt at jeg tar feil og at det skjer raskere enn det jeg personlig tror, sier lederen i Lokalsamfunnsforeningen Svein Olav Agnalt.