Stortinget vedtok oppsplitting av sammenslåtte fylker

Illustrasjon: Kenneth Stensrud

Like etter kl. 15 i dag vedtok Stortinget at storfylkene Viken, Vestfold og Telemark i tillegg til Troms og Finnmark splittes opp igjen 1. januar 2024.

– Det er en gledens dag for demokratiet, fordi den har et flertall på Stortinget som vil lytte til den lokale folkeviljen, sa kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) mandag.

Stortingspolitikerne brukte over to og en halv time på å diskutere saken, selv om den i realiteten allerede var avgjort for lengst. En lang rekke politikere fra Senterpartiet benyttet anledningen til å hylle beslutningen om å la Viken og de andre fylkene oppløses.

Kari Mette Prestrud (Sp) kalte det også en dag verdt å feire. «I Senterpartiet hegner vi om lokaldemokratiet og feirer derfor at vi får tilbake fylkene våre med et høyt «hurra».

Les hele saken i Dagsavisen

Feiret også i nord

På den gamle, men nå snart reetablerte fylkesgrensa mellom Troms og Finnmark smalt Champagne-korkene i lufta kl. 15.00 i dag da stortingets vedtak var fattet. Gleden var stor hos de oppmøtte, hvorav flere av de som har kjempet sterkest for oppløsning av sammenslåtte Troms og Finnmark fylke var samlet.
Feirer vedtak om oppsplitting av fylkene Troms og Finnmark (Foto: Per Gunnar Stensvaag).