Svært oppsiktsvekkende resultater
Det er store forskjeller i resultatene om man benytter innbyggerundersøkelse eller folkeavstemning i spørsmålet om kommunesammenslåing. Fra kommunevalgåret 2015 er det oppsiktsvekkende resultater! I inn­byggerundersøkelsene var det ja­ flertall i åtte kommuner, mens det i folkeavstemmingene bare var ja i én av de samme kommunene. På den andre siden, i innbyggerundersøkelsene var det bare nei­ flertall i to kommuner, mens det i folkeavstemningene var nei­ flertall i åtte av disse kommunene og i én kommune var det uavgjort. Professorene Bjarne Jensen og Alf-Inge Jansen skriver om dette i fagbladet Samfunn & Økonomi nr. 1 2016 (klikk og se side 64-79). Tabellen nedenfor er fra s. 73 og viser innbyggerundersøkelser (=»SPU») og folkeavstemninger (=»FAS») i året 2015 da kommunevalget ble avhold. Svært oppsiktsvekkende resultater:

Innbyggerundersøkelse vs. folkeavstemninger kommunesammenslåing 2015

Høyre advarte sterkt mot bruk av folkeavstemning i spørsmålet om kommunesammenslåing
Lokalsamfunnsforeningen har tidligere skrevet om brevet Høyre sendte ut den 04.02.2015 til medlemmer i ledende tillitsverv. Forklaringen til hvorfor Høyre gjorde dette og ønsket å forhindre folkeavstemning er svært enkel: Når innbyggerne i en kommune stemmer gjennom en folkeavstemning, viser resultatet i 2015 et stort antall nei til sammenslåing og ja til å beholde kommunen. Høyres brev om å begrense bruken av folkeavstemninger og saken kan du lese her.

Vi mener at folkeavstemning er det eneste rette i fremtiden om og når man skal avgjøre om en kommune skal avvikles og slås sammen med en annen!