Langt flere som sa nei til kommunesammenslåing
Høyre advarte skriftlig 4.2.2015 mot folkeavstemninger. Epost ble sendt til alle Høyres ordførere, varaordførere, gruppeledere m.m. i Norge. I kommunevalget september 2015 erfarte vi alle, at der det hadde vært meningsmåling forut valget, var det nesten uten unntak langt flere som sa nei til kommunesammenslåing, enn de som sa nei til sammenslåing når det ble ringt opp i en meningsmåling. H ville for all del unngå folkeavstemninger.

Les hele brevet
I tillegg oppfordret H medlemmene til å få kommunestyret til å vedta følgende tilleggskrav for at resultatet i folkeavstemningene skulle hensyntas: Minimum 75% valgdeltakelse og minimum 60% for ja eller nei. H ønsket i sannhet å forhindre at innbyggerne skulle være med å bestemme skjebnen til sin egen kommune. Les hele brevet fra H til medlemmene her!