Forslag om ny modell for kraftskatt vil svekke grunnlaget for produksjon av mer fornybar energi.

Uten store oppslag har regjeringspartiene sendt på høring forslag som innebærer en enorm sentralisering av inntektene til nesten 200 distriktskommuner. 4 tusen millioner kroner er inntektene til disse kommunene hvor produksjonen av fornybar energi foregår. Kraftverkene eies av staten, fylkeskommuner og større bykommuner. «Vertskommunene» har sine inntekter fra eiendomsskatt og konsesjons-baserte ordninger. Det er disse som nå er i spill.

Forslagene fra «kraftskatteutvalget» innebærer også at de samme distriktskommunene vil oppleve kraftproduksjon som en ulempe i form av store naturinngrep som ikke gir noen lokale gevinster. Det blir da meningsløst for en kommune å akseptere miljøkostnadene av ny fornybar energiproduksjon, enten den kommer fra vannkraft eller vindkraft.

Les hele kronikken skrevet av Ole Gustav Narud, styreleder i Lokalsamfunnsforeningen, som sto på trykk i Nationen den 27.12.2019 ved å klikke på bildet under eller her: