Lokalsamfunnsforeningens leder med klar melding til Regjeringen

I media ser man at Høyres talsperson i kommunalpolitiske saker, Mudassar Kapur er ute og sier at kommunereformen ikke er lagt bort. Han uttaler også at det er behov for nye naboprater og mener at mange små og mellomstore kommuner ikke vil klare seg i framtida.

Svein Olav Agnalt, Leder Lokalsamfunnsforeningen

Dette får lederen av Lokalsamfunnsforeningen Svein Olav Agnalt til å reagere. Han sier følgende:

• Det er ikke nye toner. Høyre er gjenkjennelig, og viser hva vi har i vente om igjen Erna Solberg inntar Regjeringslokalene.
  • Vi må regne med et stormløp for å få færre kommuner. For egen del tror jeg vi kommer til å oppleve et Høyre som sammen med Frp og Venstre vil sette inn alle krefter på et scenario hvor 100 regionkommuner skal erstatte dagens ordning med over 350 kommuner og fylkeskommuner. Det vil tilrettelegge for økt privatisering og mindre lokalt selvstyre. Det vil kaste på båten det Norge vi kjenner.
  •  Mange vil  oppleve at vi nok en gang skal bruke store ressurser og tid for å få endret Norge for lang tid.  Mitt råd vil være å ikke la oss bruke energien på dette. Vi har mer enn nok av oppgaver framover.

Lederen Svein Olav Agnalt lover at Lokalsamfunnsforeningen vil gi full gass for å bevare frivillighetsprinsippet for endring av kommunestrukturen.

Agnalt er samtidig klar i sin melding til Regjeringen.

«Vi forventer at Regjeringen med Vedum og Støre i spissen nå står bak sine lovnader fra Hurdalsplattformen om bedring av inntektene for små og mellomstore kommuner. Nå godtar vi ikke lenger ord og fagre løfter. Allerede under revidert i mai må Regjeringen levere