Forslag til nytt inntektssystem rammer kraftkommunene hardt

0
690
KRAFT-MILLIARDAR: Delar av innstillinga til Inntektssystemutvalet er politisk død, etter berre éin dag. FOTO: ØRN E. BORGEN / NTB

Utvalget som på oppdrag fra Regjeringen Solberg har lagt fram sitt forslag til nytt inntektssystem for kommunene. Det innebærer om det blir gjennomført en kraftig omfordeling  til fordel for store og folkerike kommuner.

Men det gir også utsalg for en god del bykommuner som ikke er bra. Såkalte kraftkommuner, eller kommuner som avgir naturressurser til fordel for storsamfunnet kommer også dårlig ut.

Utvalget la fram sitt forslag mandag. Når er det opp til kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik og statsminister Støre å avgjøre hva som skjer. En mulighet er at det rett og slett blir lagt i skuffen. En annen mulighet er at Regjeringen legger fram et nytt og annerledes forslag overfor Stortinget.

• Det som  uansett skjer er at forslaget slik det foreligger ikke blir gjennomført. Hurdalsplattformen hindrer det. Dessuten er det slik det framstår et bestillingsverk som har til hensikt å tvinge gjennom store kommuner og en omfattende endring av kommunekartet. Det skjer ikke under det nåværende flertallet i tinget.,
  • Men Regjeringen bør bruke anledningen til å foreta endringer som trygger likeverdige tjenester og bosetting over hele landet. Dessuten må det legges mer vekt på levekår og sosiale hensyn enn dagens ordning.

Det er lederen i Lokalsamfunnsforeningen , Svein Olav Agnalt som sier dette. Foreningen vil for øvrig 9.- og 10.januar neste år avvikle sin årlige «Lokalsamfunnskonferanse»  på  Gardermoen. Ett av temaene blir nettopp inntektssystemet og statsråd Gjelsvik er invitert og forventes å komme.

Leder av Lokalsamfunnsforeningen, Svein Olav Agnalt
  • Vi som organisasjon vil arbeide med dette framover og vil være synlige og arbeide for et bedre og mer rettferdig system enn dagens, sier Agnalt.