Avisene omtale av Nesna var unyansert og feil

0
1373

Ordfører Hanne Davidsen i Nesna tar i dette innlegget et oppgjør med medias omtale av opptakstallene ved Nord Universitet, Campus Nesna:

De siste tre årene er har mange kjempet for at det fortsatt skal være høyere utdanning på Nesna, og høsten 2021 ble det klart at ny regjeringen ville starte opp med lærerutdanning under Nord universitet allerede fra høsten 2022.

Nesna-saken har blitt et viktig symbol for demokrati og distrikt, og har fått stor oppmerksomhet politisk og i media. Også etter regjeringens beslutning om å reetablere Nesna som studiested har både søkertall og opptakstall blitt fulgt nøye.

Kampen om lærerutdanningen på Nesna førte frem.

Det var god søkning til Nesna i vår, på tross av nedgang i søkning til høyere utdanning og til lærerutdanningen nasjonalt. Opptakstallene nå i slutten av juli var også gode for barnehagelærere- og grunnskolelærerutdanning 5.-10, men lave for grunnskolelærerutdanning 1.-7. Avisene omtalt dette på en måte som var unyansert og feil.

Ordfører Hanne Davidsen, Nesna kommune

Av i alt 100 utlyste studieplasser har 82 fått tilbud om å studere på Nesna. Det er en god start. Hvis en sammenligner med opptakstallene for de andre studiestedene ved Nord universitet gjør Nesna det godt, andre har lavere tall.

Alternativet er det ikke utdannes noen lærere på Nesna. Det ville vært katastrofe for landsdelen. Vi trenger alle disse framtidige lærerne på Helgeland og i Nord-Norge. Søkning og opptak til Nesna har etter vår mening fått en svært god start forholdene tatt i betraktning. Dette viser fakta-tallene for opptak på en god måte.

Fakta opptakstall:

Barnehagelærerutdanning

Nesna: 1,3 tilbud pr plass (39 søkere har fått tilbud om plass)

Bodø: 0,8 tilbud pr plass

Levanger: 0,50 tilbud pr plass

Landsgjennomsnitt: 1,32 tilbud pr plass

Grunnskolelærerutdanning 5.-10.

Nesna: 0,8 tilbud pr plass (31 søkere har fått tilbud om plass)

Bodø: 0,4 tilbud pr plass

Levanger: 0,50 tilbud pr plass

Landsgjennomsnitt: 1,14 tilbud pr plass

Grunnskolelærerutdanning 1.-7.