Kommunevalget i 2019 førte til en ny og sterk interesse for den politiske utviklingen i store deler av Norge – både i bygd og by. De siste par årene har det oppstått en rekke organisasjoner og aksjoner i protest mot både bompenger, sykehusnedleggelser, vindmøller, kommunesammenslåing, sentralisering og omorganisering rundt om i landet. Lokalsamfunnsforeningen er i seg selv et tidlig uttrykk for denne politiske bevegelsen, selv om organisasjonen nå er ti år gammel.

Valgresultatet i 2019 må oppfattes som et uttrykk for at disse konfliktene har satt svært store velgergrupper i bevegelse.

Forskningsinstituttet «Ruralis» er ledende på «bygdeforskning» og fagmiljøet bestemte seg dette året for å samarbeide med andre forskningsmiljøer om å utgi en bok om de mange «Distriktsopprørene» Denne boka ble presentert på en «Distriktspolitisk landskonferanse» utenfor Trondheim 23. september.

Konferansen er filmet og finnes på internett og denne kan du se ved å klikke her.

Lokalsamfunnsforeningen gjennomførte 26 oktober et «webinar» der professor Reidar Almås ble bedt om å presenterte resultater fra dette forskningsprosjektet og å knytte dette opp mot de stadige forsøkene på å gjennomføre kommunesammenslåing over hele landet. Webinaret ble streamet til våre medlemskommuner og denne videoen er nå tilgjengelig for alle som vil se og høre foredraget til professor Almås. Har du en G-mail konto, finner du lenke til presentasjonen finner du her. Problemer med nedlasting? Presentasjonen finner du også her: https://www.dropbox.com/s/4i2c0m4027u4pqw/Foredrag.mp4?dl=0

Den powerpoint-presentasjonen som ble benyttet kan du se ved klikke her.

I foredraget presenterer Almås også synspunkter på klimapolitikken, boligpolitikken, skattepolitikken og lanserer nye forslag til virkemidler i distriktspolitikken. Utgangspunktet er at distriktsopprørene er et sunnhetstegn fordi folk flest ønsker å påvirke den politiske utviklingen. Det innebærer også at velgere både i bygd og by har tro på folkestyret og ønsker levende distrikter.

«Distriktene» er betegnelsen på de 280 kommunene som er minst sentrale, men som til sammen utgjør 79% av alle kommuner og har et samlet folketall på 1,6 millioner innbyggere.