«De siste dagene har jeg ledet debatt på en konferanse arrangert av en forening som heter Lokalsamfunnsforeningen. Det var en omfattende konferanse, i to dager, med flere hundre deltakere på Gardermoen. Og mange svært spennende foredragsholdere.

To som jeg alltid har glede av å høre på er høyesterettsadvokat Stein Erik Stinessen, som blant annet er ekspert på skattelovgivning og konsesjonsloven og tidligere Høyre-statsråd Victor Norman.

Stinessen hadde blant annet en historisk gjennomgang av hvordan tyske og franske finansinteresser for mer enn hundre år siden var på jakt etter våre vannkraftressurser.

For 50 år siden var det amerikanske finansinteresser som var på jakt etter våre oljeressurser.

Og nå er det tyske finansinteresser, som ulike pensjonsfond, som er på jakt etter våre vindressurser. ….» skriver redaktør i Telemarksavisa. Les hele hans kommentar her som er åpen:

Se hele intervjuet her hvor Ove Mellingen intervjuer Victor Normann. Intervjuet er gjort den 20. januar på Lokalsamfunnskonferansen 2020, Gardermoen: