Ny stortingsmelding styrker lokaldemokratiet

Ny stortingsmelding som styrker lokaldemokratiet

«Eit godt liv i heile Noreg – distriktspolitikk for framtida»
Meld. St. 27 (2022–2023)

1. juni 2023 kom regjeringen med Distriktsmeldingen.

Lokalsamfunnsforeningen er meget tilfreds med at vi her får en melding som viser at det er viktig å styrke lokalsamfunnene. Det er mange gode argumenter. Både når det gjelder beredskap og for å ivareta mangfoldet i næringslivet og samfunnet. Store og små samfunn skal ha gode liv der de bor. Dette sier nestlederen i Lokalsamfunnsforeningen og Ordfører i Hattfjelldal kommune, Harald Lie.

Nestleder i Lokalsamfunnsforeningen og ordfører i Hattfjelldal kommune, Harald Lie

Målsettingen er økt fra å opprettholde hovedtrekkene i bosetningsmønsteret i Norge, til at folketallet i distriktskommuner skal øke. Dette stemmer også bedre i forhold til demografiutfordringene landet står ovenfor og det blir nå viktig å få valgt de riktige tiltakene slik at dette kan bli et løft for hele landet. Meldingen skisserer mange gode tiltak som skaper optimisme og samfunnsutvikling i hele landet.

Nestlederen forsikrer også at Lokalsamfunnsforeningen vil sette seg grundig inn i meldinga og vil hjelpe til med å komme med synspunkter som vi mener kan styrke lokaldemokratiet ute i kommunene våre.

LES DISTRIKTSMELDINGEN HER