Meningsmålingsinstituttet Infact har, på oppdrag fra Lokalsamfunnsforeningen, gjennomført en omfattende meningsmåling blant velgerne i Hedmark og Oppland. Ifølge meningsmålingen er antallet som stiller seg negativ til sammenslåingen av Hedmark og Oppland nesten dobbelt så stort som antallet som stiller seg positive til sammenslåingen. Mens 50,8% av velgerne er negative til sammenslåingen, stiller kun 29,1% seg positive til sammenslåingen. 20,1% svarer at de ikke vet.

Motstanden mot sammenslåingen av Hedmark og Oppland er aller størst blant Senterpartiets velgere, der 66,1% er imot, mens kun 17,0% støtter sammenslåingen. Blant Ap og SVs velgere er motstanden mot sammenslåingen nesten dobbelt så stor som støtten. Blant Høyre og Venstres velgere er det derimot motsatt, her er støtten til fylkessammenslåingen omtrent dobbelt så stor som motstanden.

Leder av Lokalsamfunnsforeningen, Ole Gustav Narud, viser til at motstanden mot sammenslåingen av Hedmark og Oppland minner mye om motstanden mot sammenslåingen av Finnmark og Troms, og sammenslåingen av Østfold, Akershus og Buskerud til det nye gigantfylket Viken.

Målingen viser også at de er negative til en framtidig sammenslåing av Hedmark og Oppland til en felles stortingsvalgkrets. Oppfatningene varierer med politisk partivalg, kjønn, geografi og alder.

Infact har også spurt velgerne i Hedmark og Oppland hvilket parti de ville stemt på dersom det var kommunevalg i morgen. For første gang viser en måling at Senterpartiet ville blitt største parti i Innlandet. Ifølge meningsmålingen, ville Sentepartiet fått 33,7% av stemmene, mens Arbeiderpartiet ville fått 30,3% av stemmene. Høyre ville blitt tredje største parti i Hedmark og Oppland, med 10,2% av stemmene.

Spørreundersøkelsen og analysen fra Infact finner du i sin helhet ved å klikke på denne lenken, eller tabellen under:

For eventuelle spørsmål og kommentarer til undersøkelsen, kontakt leder av Lokalsamfunnforeningen, Ole Gustav Narud (T. 975 72 603)