HARAM -EN LANG KAMP KRONET MED SEIER

0
1265
Kommunal- og distriktsminister Sigbjørn Gjelsvik (Sp) støtter regjeringa sitt forslag om at hele Haram skal ut av Ålesund kommune. FOTO: REMI SAGEN / NRK

I dag er det en gledens dag for innbyggerne i gamle Haram Kommune. Etter en lang kamp har flertallet fått sitt ønske om å gjenopprette Haram kommune innfridd.

Kommunalminister Sigbjørn Gjelsvik, presenterte på en pressekonferanse i dag at Regjeringen vil godkjenne at Haram skilles ut fra Ålesund. En lang kamp er kronet med seier.

Det er lederen i Lokalsamfunnsforeningen Svein Olav Agnalt som sier dette.

Han legger til at det var på tide at Regjeringen nå leverer i tråd med de løfter mange oppfatter ble gitt i valgkampen. Senterpartiets Trygve Slagsvold Vedum gikk langt i å love flere tvangs-sammenslåtte kommuner oppløsning.

Nå forventer LSF og Agnalt at blant annet Søgne og Songdalen blir sluppet fri fra Kristiansand. At departementet har satt i gang en prosess i Kinn mener han er rett og rimelig, og gamle Forsand ble faktisk fra Regjeringen Solberg bedt om ny vurdering.

Leder i Lokalsamfunnsforeningen Svein Olav Agnalt

Det som i dag skjer i Ålesund må markere et skille i forhold til prosessen i flere kommuner. Noe annet vil ikke bli forstått, sier LSF-leder Agnalt.

Les HER hvordan prosessen har vært i Ålesund-Haram