Har brukt 5,6 milliarder på sammenslåing

Kommunalminister Jan Tore Sanner i Solberg 1 regjeringen (2013-2017)

Høyre og FrP har brukt 5,6 milliarder kroner på sammenslåing av fylker og kommuner på fire år. Det tilsvarer lønn til 10 000 ansatte i pleie og omsorgsyrkene

***Vi gjør oppmerksom på at matriell i denne artikkelen er fra august/september 2017***

En regjerings hovedjobb er å sikre trygghet og gode tjenester til folket. De skal gi gode barnehager, gode skoler og en verdig eldreomsorg. I stedet for å bruke tid på det, har dagens regjering brukt all tid og energi på sentraliserende sturkturreformer. Det kunne vært penger som kunne vært brukt på en bedre hverdag for folk rundt om i hele landet.

Professor Bjarne Jensen mener kommunereformen koster nesten seks milliardar – uten målbar effekt. Avisen Klassekampen skriver den 7.9.2017 om dette her.

5,6 mrd. kroner er summen av kostnadene som Professor Bjarne Jensen og tidligere forskningsleder Jan Mønnesland har regnet seg frem til og fremkommer i en rapport laget på oppdrag for Lokalsamfunnsforeningen. Rapporten i sin helhet finner du her.