I NRK går tidligere nestleder i Arbeiderpartiet Helga Pedersen ut og hevder at det er behov for tvangssammenslutning av kommuner.

– Dagens 430 kommuner er for mange

Dagens 430 kommuner er for mange og for lite attraktive som arbeidsplasser, sier Helga Pedersen til NRK. Nå åpner hun for å slå sammen kommuner med tvang.

Hun vil ikke si hvor mange kommuner hun mener Norge bør ha.

– Kommunene vil ha godt av mer robuste fagmiljø, et sterkere barnevern og et fagmiljø som kan styrke skolen og barnehagen, sier Pedersen til NRK.

Hun er opptatt av at kommunene skal være attraktive fagmiljøer å søke jobb i for høy kompetente ansatte. Både innen juss og barnevern er det mange av dagens 430 kommuner som står uten egen ekspertise.

Ikke lenger motstander

Helga Pedersen har vært skeptisk til sammenslåing i mange år, men har snudd:

– Det jeg ser nå er at vi risikerer å havne i en situasjon hvor innbyggerne i de aller minste kommunene får et dårligere tilbud. For eksempel fordi kommunene ikke klarer å rekruttere folk som barnevern eller arealplanleggere eller andre nøkkelposisjoner, sier Pedersen.

Les hele saken her: http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7296454

Leder i lokalsamfunnsforeningen Ole Gustav Narud har deltatt i en debatt med Pedersen i politisk kvarter på P2, og nestleder i foreningen Svein Olav Agnalt kritiserte utspillet fra Pedersen på NRK dagsnytt.