Flere kommuner vil kunne bli tvunget til å slå seg sammen om inntektssystemet for kommunene i 2019 ikke endres. Dette bl.a. fordi strukturkriteriet og endringer i distriktsindeksen vil medføre reduserte inntekter. Styreleder i Lokalsamfunnsforeningen Ole Gustav Narud var meget tydelig om konsekvensene ovenfor medlemmene i kommunal- og forvaltningskomiteen under høringen på Stortinget den 24.5.2018.

Lokalsamfunnsforeningen leverte høringsuttalelsene (klikk her for ekstern lenke) til høringen i Prop. 88 S (2017-2018) Kommuneproposisjonen 2019 i kommunal- og forvaltningskomiteen til komiteen.

Ole Gustav Narud, styreleder i Lokalsamfunnsforeningen, under høringsuttalelsen. Til høyre for Narud er Mette Nord, leder av Fagforbundet .

Se video fra høringen den 24.5.2018 her. Lokalsamfunnsforeningens forslag og syn starter etter 6 min. 30 sek. i videoen.

Medlemmer av Kommunal- og forvaltningskomiteen i Stortinget

I desember 2017 (vedtak 94) vedtok Stortinget:

Stortinget ber regjeringen legge til grunn at inntektssystemet for kommunene skal sikre likeverdige muligheter til å utvikle velferdstjenester til innbyggerne og ikke brukes som element i videreføringen av kommunereformen.

Lokalsamfunnsforeningen er av den oppfatning av at inntektssystemet må endres for å etterkomme ovennevnte vedtak fra desember 2017. Vedtak må omsettes i handling.

På høringen den 25.5.32018 i kommunal- og forvaltningskomiteen deltok på vegne av Lokalsamfunnsforeningen fra venstre Erik A. Sørensen, Ole Gustav Narud, Svein Olav Agnalt og Jan Mønnesland (artikkel bilde).

LSF deltok i høringen den 24.5.2018 om inntekstsytemet for kommunene i 2019. Fra venstre. Erik A. Sørensen, Ole Gustav Narud, Svein Olav Agnalt og Jan Mønnesland

KS avga også en høringsuttalelse. Video av denne kan ses på denne lenken her.