Boikott sammenslåingen av Buskerud, Akershus og Østfold oppfordrer stortingsrepresentant Sigbjørn Gjelsvik (Sp). Følgende går frem av et intervju i Aftenposten 25.08.2018:

– Fylkestingene i Akershus, Buskerud og Østfold bør definitivt stoppe arbeidet og avvente det som skjer i Stortinget til høsten, sier Sigbjørn Gjelsvik, talsperson i Senterpartiet i regionreformen.

– Viken er en meningsløs konstruksjon uten en logisk begrunnelse. Det er allerede brukt så mye tid og ressurser på en prosess som folk og folkevalgte er imot. Når saken nå er i spill, og det kommer ulike signaler om oppgaveoverføring, så bør arbeidet legges på is.

– Det er ingen grunn til å springe beina av seg og gjøre seg lekre for Regjeringen på noe vis, sier han.

– Er det ikke spesielt at du som stortingsrepresentant og medlem av lovgivende forsamling ber lokalpolitikerne boikotte et stortingsvedtak?

– Nei. Jeg er ombudsmann for Akershus, men også for det som tjener interessene for folk i resten av Norge. Dette er en reform uten noen fornuft. Og et stortingsvedtak står til det er fattet et nytt, sier han.

– Uansvarlig og populistisk

Det lyktes ikke å få kommentar fra kommunalministeren, men kommunalpolitisk talsperson i Høyre, Mari Holm Lønseth, reagerer sterkt.

– Det er både uansvarlig og populistisk å boikotte vedtak som er fattet i Stortinget. Stortinget har to ganger vedtatt at regionreformen skal gjennomføres, sier Lønseth.

– Når Akershus, Buskerud og Østfold slås sammen til en region, vil de bli en stor arbeidsmarkedsregion som vil få gode forutsetninger for å levere bedre tjenester til folk og næringsliv. Den type boikott setter hele regionreformen i spill.

Sigbjørn Gjelsvik i Sp mener imidlertid fylkespolitikerne i Akershus, Buskerud og Østfold nå har et ansvar for å stå opp for egen befolkning.

* Sterke reaksjoner i Troms mot å få færre oppgaver

– De må nå stå opp for alle dem som ikke ønsker dette her og bruke anledningen til å stoppe arbeidet, sier han.

– Har du Sp i ryggen når du sier dette?

– Dette har jeg solid støtte for på alle plan i partiet, sier Gjelsvik.

Bakteppet for at hele Viken-regionen nå plutselig er i spill, er at kommunalminister Monica Mæland (H) mandag sendte regionreformen tilbake til Stortinget fordi hun mener hun ikke har mandat til å gjennomføre sammenslåingen av Troms og Finnmark. Det gjorde Mæland etter at hverken Finnmark eller Troms vil sitte i fellesnemnda som skal bygge det nye fylket.

I reportasjen som du finner her går det også frem at Ap vurderer boikott.